Min viking bio 20 brann nästan upp idag

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Insaman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 26 nov, 2022 19:33

Min viking bio 20 brann nästan upp idag

Inlägg av Insaman »

Hallå.
Ny på forumet och rätt ny med pelletsbrännare
Har som rubriken antyder en Viking bio 20 som nu efter att jag bytt pellets (inget eget val utan det var tvunget pga rådande omständigheter) har svartrök i skorstenen samt att fallröret från matarskruven fylls med pellets och efter ett tag larmar den för misslyckad start.
Idag måste den fyllt fallröret med pellets och när pannan slog av brann det väl vidare så hela plaströret smält över pannan och det beror väl på att den matar för mycket?
Läser manualen men jag vet inte hur jag får ordning på det här. Kan inte få till mig genom manualen hur jag åtgärdar flödet från matarskruven och hoppas på lite guidning här. Har några bilder som tydligen inte går att lägga till från mobilen, men får försöka lägga upp dem när jag kommer in från pannrummet igen. När nu det kan bli….😆
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Min viking bio 20 brann nästan upp idag

Inlägg av Stegatorparn »

Jösses, det var nära ögat.
Helt klart matar den för mycket pellets. Du justerar matningen med den gröna ratten i bakkant av kortet.
För att snabbt åtgärda så minska lite och bevaka brännaren vid nästa start. När den kommit upp i normal driftfas, drar du ut flamvakten var 5:e minut och tittar in genom hålet, där du ser elden genom en springa. Vid matningen får inte pelletsnivån täcka för springan. Då kan flamvakten tolka det som att elden slocknat och fyller på en ny startdos. Flamvaktskontrollen måste ske under max 10 sekunder innan brännaren protesterar.
Börjar sprinhan att täckas för, minskar du matningen lite till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Insaman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 26 nov, 2022 19:33

Re: Min viking bio 20 brann nästan upp idag

Inlägg av Insaman »

Tack för hjälpen Stegatorparn! Uppskattas enormt!🙌🏼
Ska grotta ner mig direkt! Det är ju ändå lördagskväll🤣👍🏼
Skriv svar