Inställningshjälp Effecta Komplett

Skriv svar
pell1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 maj, 2022 17:18

Inställningshjälp Effecta Komplett

Inlägg av pell1 »

Hej,

Jag behöver tips och råd hur jag bör ställa in min Effecta Komplett 25kw.

Jag planerar köra pannan på lägre effekt för att ev spara lite pellets. För tillfället är den inställd på 20kw med fläkt brännare 53%. Bör jag ställa ner fläkten med motsvarande värde som effekten om jag ex ställer ner pannan till 17kw? Är pannan såpass klok att den justerar ner pellets doserna då man justerar ner effekten eller matar den alltid samma mängd genom skruven? Annat man bör tänka på? Jag har en rätt hög skorsten (7m minst) med insatsrör. Rökgastempen ligger på 140-150c i slutet av förbränningen med nuvarande inställning.

Mvh,
Pell1
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningshjälp Effecta Komplett

Inlägg av Stegatorparn »

Kan inte din panna, men försökt läsa in mig på manualen som inte är särskilt glasklar enligt min mening.

Vad jag förstår, kan du sänka effekten i inställningar Effekt hög och sedan gå till skruvmatning och Kör driftdos, för att kontrollera effekten.
Skruven ska då gå i 6 minuter. Samla upp pelletsen i en plastpåse och väg den sedan. Multiplicera vikten med 4,8 kWh x 10 = brännareffekten.
Kan inte hitta någon justering av driftdosen i menyerna, så vill du ändra driftdosen om inte beräkningen stämmer med angiven effekt, får nog effektinställningen ändras.
Effekt låg bör du ha avaktiverad, då det kan vara svårt att få den att gå stabilt.

Därefter återstår att ställa in fläkten utan instrument. Då får man gå lite på känn och justera fläkten efter sotets färg på eldstadsväggarna.
Bäst förbränning blir det med en mellangrå färg. Blir det svart sot är det för lite fläkt och vid vita eldstadsväggar för mycket fläkt.

Eftersom du har insatsrör i skorstenen, behöver du inte tänka på rökgastemperaturen eller kondens i skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pell1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 maj, 2022 17:18

Re: Inställningshjälp Effecta Komplett

Inlägg av pell1 »

Hej Stegatorparn och tack för ditt svar, det uppskattas. Nu några följdfrågor / förtydliganden:

Efter ibruktagning gjordes av installatören inga inställningar med rökgasinstrument "då pannan har lambdamätning". Pannan har gått ca 3ggr per dyng med en hysteris kring 20c och enbart bruksvatten har tagits ur pannan (5personer i hushållet, pellets åtgång ca 5kg per dygn). Denna förbrukning har känts ok. Nu då jag lade på cirkulationen upplever jag pannan starta 3ggr oftare, dvs 9ggr per dygn trots att vi inte brassa på med värme i elementen. Inne i pannan är det knappt någon sot alls,askan har varit rätt grov och brunaktig. Så jag antar att jag brännt på med för mycket luft och eldat åt kråkorna? Även co2 värdet tyder på mycket luft då det pendlat kring 6-7 co2 sedan det blev kyligare ute och mer drag i skorstenen.

Åtgärder jag gjort sedan dess är att ställa motdragsluckan så den öppnar lättare, samt ställt ner brännarfläkten och pannas fläkt lite enligt känsla, varvid co2 värdena nu tyder på en mer optimal förbränning (co2 kring 9% men pendlar stundvis rejält neråt och ibland en bit uppåt). Röken ur skorstenen är aningens gråaktig och inne i pannan ser man nu en gråaktig sotbildning. Askan har sedan mina ändringar ändrat karaktär till mer gråbrunt än brunt, men bland det gråa finns vitaktiga klumpar med halvrutten pellets samt även svartare aska. Vad beror detta på?

Sedan mitt förra inlägg har pannan inställd på en effekt på 18kw, dock ger den kontrollerade driftdosen uträknad enligt formeln en effekt på omkring 13kw. Frågan är nu om det korrekta är att ställa upp driftdosen så att den motsvarar 18kw, eller att ställa ner effekten genom att ange 13kw som effekt? Min magkänsla säger att 13kw är för lite för denna panna, och jag hade tänkt testa köra pannan på någonstans kring 15-17kw. Tänker jag rätt om jag som följande steg gör dessa ändringar:
1, ändrar pannas effekt till 15 eller 17kw.
2, kör driftdos och ställer in denna så att den motsvarar värdet jag gjorde i steg 1?
3, bör jag ändra inställningar för fläkt efter detta?

Sen har jag funderat hur är det med uträkning av effekt då man tydligen aldrig räknar med startdosen? Om man räknar med den borde totalt inmatade effekten bli högre än 13kw?

Mvh,
Pell1
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningshjälp Effecta Komplett

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosen är enbart avsedd för att få igång brännaren. Effekten beräknas i driftfas som inmatad bränslemängd per tidsenhet, pellets kg/h x energiinnehåll kWh/kg. En användbar formel blir: kg/6 min x 4,8 kWh/kg x 10 ( för hel timma ) = inmatad effekt i kW. Lägger man till faktorn 0,9 ( brännarens verkningsgrad ) får man brännarens uteffekt.

Rekommenderar en brännareffekt på 15 kW, vilket ger en stabil gång. CO2 bör ligga mellan 11,0 - 12,0 för effektiv förbränning.
Mina svar blir:
1. 15 kW
2. Ja
3. Nödvändigt att justera fläkten efter en bränslejustering. Vet dock inte i vilken utsträckning lambdastyrningen sköter detta. Manualen säger ingenting om lambdastyrning överhuvudtaget. Under menyn Lambdasond kan man ställa in önskad CO2-halt.

Dragbegränsaren Tigex 25 brukar man ställa in på 10 - 15 Pa = 20 - 30 mm vid pelletseldning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pell1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 maj, 2022 17:18

Re: Inställningshjälp Effecta Komplett

Inlägg av pell1 »

Hej, tack igen till Stegatorparn :)

Tydligen funkar effecta pannans injustering enligt följande:

Efter att startdosen är kalibrerad till exakt 4dl skall driftsdosen justeras automatiskt enligt vad man anger i effektinställningen. Jag fick dock justera upp effekten till 20kw i inställningarna för att få ut 3,1kg pellets per timme (dvs 15kw). Vad detta beror på vet jag inte, men pelletsen känns hal så kanske den har svårt att ta sig upp med skruven. Direkt efter denna inställning går pannan med bättre co2 värden. Får kolla askan och sotet efter någon dag.

Enligt återförsäljaren / installatören justerar pannan sig själv till rätt co2, men jag fick pilla lite på fläktinställningen för att nå upp till nivåer på 10-11 co2.

mvh,
Pell1
Skriv svar