Felmeddelande lilla frö. Hjälp!

Skriv svar
tjingelingela
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 nov, 2022 20:46

Felmeddelande lilla frö. Hjälp!

Inlägg av tjingelingela »

Köpt en begagnad Lilla frö av den äldre modellen. Får inte den att starta öht. :( :( :(

Felmeddelandet på displayen är:
Errsafe. Circuit fault.

Har försökt ringa runt till återförsäljare men får ingen hjälp. Vad är det för fel? Vad behöver jag göra? Kan jag lämna in den någonstans för reparation/utbyte delar och få till rätt inställningar. Bor i Sundsvalls trakten.

Mycket tacksam för hjälp!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Felmeddelande lilla frö. Hjälp!

Inlägg av Stegatorparn »

Kaminen har en säkerhetsslinga bestående av två säkerhetstermostater och två luckbrytare som måste vara aktiverade så slingan är obruten för att kaminen ska kunna starta.
Errsafe betyder att slingan är bruten och det första jag tänker på är om en lucka eller dörr inte är korrekt stängd och brytaren inte är sluten. Ska höras ett litet klick när den stängs.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tjingelingela
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 nov, 2022 20:46

Re: Felmeddelande lilla frö. Hjälp!

Inlägg av tjingelingela »

Tack för svar. Har mätt motståndet i brytarna (summrat / ohm) De verkar fungera. Kan man kolla dem på annat sätt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Felmeddelande lilla frö. Hjälp!

Inlägg av Stegatorparn »

Brytarna ska ju sluta när dörr eller lucka är stängd. De kanske behöver justeras för att ge kontakt.
Har du mätt med stängd dörr/lucka?
Kan också vara någon av termostaterna som löst ut/ gått sönder. Bäst är om du kan mäta hela slingan från kretskortet, en brun och en grå kabel som sitter intill varandra, bredvid en svart och en blå kabel till varmluftsfläkten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar