Ny brännare, Optiburn

Skriv svar
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Ny brännare, Optiburn

Inlägg av nyman »

Äntligen har Pelletsteknik fått sin nya brännare i produktion.
På samma sätt som BioBjörn så är Optiburn en vidareutveckling av den ikoniska brännaren Bionordic Viking B16 GL som slutade tillverkas 2009.
Vilken brännare är då bäst? BioBjörn för 21000:- inklusive skruv eller Optiburn för 18900 ej inkluderande skruv.
En skruv har väl redan de flesta pelletseldare, här ligger gamla skruvar både här och där. Saknar man skruv så finns det ofta skruvar på Blocket.

BioBjörn har samma styrsystem som Iwabo Villa S2, utvecklat av eKontroll. Optiburn har en vidareutveckling av Bionordics styrsystem.
Eldar just nu i ena kåken med en Iwabo Villa S2 och tycker det är ett omfattande och ganska krångligt styrsystem.
Optiburns styrsysten går rakt på sak in på de viktiga funktionerna och innefattar också modulerande drift för dem som tycker det är bra.
Jag föredrar nog Optiburns styrsystem om jag får välja.
Tändningen är den största skillnaden. Optiburn har snabbtändning på ett par minuter medan BioBjörn har Bionordics gamla tändning.
Bionordicbrännarens största nackdel var nog tändsystemet. Det kunde ta ända upp till 8 minuter innan eld uppstod och normaltid var 6,5 minuter.
Dessutom var tändelementen inte särskilt billiga och hållbarheten ungeför två år.
Tändsystemet är den främsta orsaken till att jag hellre skulle köpa en Optiburn än en BioBjörn.
Brännaren i övrigt är en absolut toppenkonstruktion med billiga och hållbara plåtdelar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny brännare, Optiburn

Inlägg av Stegatorparn »

Beställde en i veckan och hoppas få den i nästa vecka. :D
Min reservbrännares innerrör var helt slut (Viking Bio), så det blev en Optiburn som går in som nr 1 istället för Biobjörnen.
Ska bli kul att testa den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar