Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Hej. Nu står man här med kallt hus och utan varmvatten då pannan har lagt av och som vanligt är det intill helg och minusgrader, händer ju aldrig en måndag.

Detta är absolut inte mitt område och jag är tacksam för all hjälp och alla råd jag kan få.

När jag startar pannan visas LN03 och sen UR21(som sig bör) föjt av ett klick när L6 släcks, efter en liten stund tänds L1.
L1,L3,L5 lyser men inget händer, ingen felkod, inget blinkande.
Jag tycker mig ha kollat alla säkringar jag kan hitta och ser OK ut.

MvH / Daniel.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av nyman »

Men brännaren går väl att elda med även om pannan visar konstiga koder, cirkpumpen kan du kopplas till ett eluttag.
Var rädd om Combifire, enligt ryktet går den att elda ved i också.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Jag får inte upp några felkoder alls på pannan tyvärr.
Den betedde sig inte som den brukar när tändelementet behöver bytas (Normalt i så fall matar den pellets och fläktar går etc men slår av efter en stund för att den inte kan tända), men jag kollade i vilket fall i går kväll och det var riktigt slut så blev ett byte men hjälpte föga.

När jag mäter på brännarens kretskort så visar den:

230V mellan 19-20
15V mellan 13-14
0V mellan 1-2
0V mellan 9-10
0V mellan 3-4
0V mellan 15-16
0V mellan 17-18

Så något ser ut att strypa strömmen så att säga.

Kopplingsschema:

Bild

Här är en bild på kretskortet i pannan:

Bild

Det ser ju kanske inte så bra ut, eller? Jag köper gärna inte ett kretskort för nära 5k om det inte är det som är felet dock.

MvH Daniel
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren verkar stå i viloläge. Lyser den gröna lampan med fast sken eller blinkar den?
Brännaren får sin startsignal från en temperaturgivare som ska vara ansluten till ett kontaktdon bredvid brännarens elanslutning.
Är den givarkabeln ansluten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Hej, tack för svar. Lampan vid brytaren på brännaren lyser konstant grönt.
Den översta av dom andra tre andra börjar blinka efter ett tag för att sedan övergå till rött efter en längre tid.

Detta är vad som händer vid uppstart, på brännaren tänds den gröna lampan och efter ett tag börjar den översta av dom tre andra att blinka grönt.
Se klipp: https://youtu.be/a01ufjJLcDg

Börjar tro att det är processor eller ett helt nytt kretskort som är utvägen men skulle gärna vilja hitta någon billigare lösning.
Hur svårt att det för en amatör att byta processor i så fall?

Brännaren får ju bara ström från pannan, och det får den som den ska. Men sen sker något i brännaren så den inte fördelar ut den som den ska.
Trafon känns okej så vitt jag kan mäta mig fram, lika så överhettningsskyddet. Sen tar det som sagt stop någonstans.

Tändelementet var ju riktigt slut dessutom, måste ha gått riktigt varmt. Så min tanke nu är att något på kretskortet eller processorn har slutat fungera så att matning, fläkt och allt har stannat men att tändelementet har fortsatt att gå varm och därav var den så slut (Långt över normalt som dom brukar se ut när dom gjort sitt).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Filmsnutten visar när du knäpper på pannan, inte brännarens beteende. Blev det rätt film?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Yes, var mer för att visa hur den beter sig, man hör ju även att inget går igång liksom.
Allt som händer på brännaren är att den gröna lampan vid brytaren börjar lysa konstant grönt så kände att det inte gav så mycket.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av rod02 »

Har du kollat överhettningsskyddet i fallröret?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Ja det är som det ska.
Beställt ett nytt, samt en trafo. Inte så farligt dyra och även om det nu är i princip uteslutet av det är fel på någon av dom så kan det väl vara bra att ha hemma i fall det skulle strula senare, inte så farligt dyra.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Filmen visar pannstyrningens produktkod och programversion i några sekunder efter tillslag.
Lyser L4 ska brännaren få ström.
Lyser L3 ska startsignal gå fram till brännaren.

Enligt ditt första inlägg lyser L1 efter tillslag vilket indikerar att brännaren är frånslagen i pannan.
L3 lyser och brännaren får startsignal.
L4 lyser inte då brännaren då brännaren inte är tillslagen i pannan. Aktiveras genom att hålla nere P2 i 5 sekunder.

Nu får ju brännaren tydligen ström från något annat håll eftersom strömbrytarens gröna lampa lyser.
Men kanske det är så att brännaren måste vara aktiverad i pannan för att startsignal skall kunna gå fram till brännaren.
Vet som sagt inte hur det är kopplat, då pannan är avsedd för Janfires brännare med 230V termostatsignal.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

I brännaren sitter tre kablar, en strömkabel som går från pannan, en strömkabel som går till pelletsskruven samt en givare som går in i pannan, jag antar att den mäter vattentemp? Så pannan i sig kan bara kommunicera med brännaren via ström av och på eller har jag fel? Om någon sensor på pannan, t.ex röggastempratur visar för högt så signalerar den till brännaren genom att inte ge ström (antar jag).
Så om brännaren får ström så borde felet sitta i brännaren och inte i pannan är min gissning.

Hittade en bild om den hjälper att se hur det är kopplat.
Från vänster till höger är dom tre kablarna på brännaren:
Liten svart: Sensor som går in i pannan
Stor grå: Ström till pelletsskruven
Stor svart: Ström från pannan

Bild

Oerhört tacksam för alla svar och all hjälp!

MvH Daniel
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Jag var osäker på om brännaren gick på pannans givare, men ditt foto visar tydligt att brännaren styrs av egen givare.
Strömmen till brännaren måste gå via pannans överhettningsskydd, vilket den sannolikt gör.
Pannans till och frånslag av brännaren har man tydligen gått runt, eftersom brännaren får ström trots att den är frånslagen i pannan.

Håller med att felet sitter i kretskortet. Kan man se någon bränd eller svart komponent?
När du mätt spänningarna över plintarna, var det vid grön blinkande lampa när brännaren normalt skulle tända?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Inget bränt så vitt jag kan se,.
Jag mätte direkt efter uppstart, tror ingen av dom tre dioderna lös alls just då.
Skulle kunna mäta igen imorgon och dubbelkolla, är på väg upp till Leksand för att kika hockey nu.

MvH Daniel.
Tigarah
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 21 okt, 2022 13:13

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Tigarah »

Jag väntade och mätte vid blinkade grön översta lampa och då var det svag signal på 15-16 och 17-18 annars som innan, inget till tändelement, fläkt eller skruvmatare.

Tog även ur och satt in processorn igen utan framgång, men den är ju lätt att byta. Tänkte beställa en sådan och se om det är den som spökar annars antar jag att det blir ett helt nytt kort.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp. Combifire2/kmp px21 fungerar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har läst igenom tråden igen och det förefaller som 230 V går in på kortet men inte kommer fram till fläkt, tändelement och skruv.
Tror inte att triac eller reläer är kass på alla utgångar.
Finns det någon säkring på kortet?
På nya kort sitter det en 15A trög säkring för att säkra av 230 V.
Kan du lägga upp en bild på hela kortet både fram och baksida?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar