Värms ej murstocken upp av pelletspanna?

Skriv svar
Näckrosen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 okt, 2022 15:48

Värms ej murstocken upp av pelletspanna?

Inlägg av Näckrosen »

Förlåt en total newbie men jag fick veta av sotaren som var här och inspekterade skorstenen att "en pelletspanna har så låg temperatur så den kommer inte värma murstocken alls". :(
Jag har ett gammalt självdragshus (byggår 1935) och en stor poäng med att installera pelletspanna var att få lite värme i den gamla murstocken och därmed bättre ventilation. Har bergvärme för närvarande men den funkar dåligt och är på sista versen.
Han hävdade också att nyinstallation kräver rör hela vägen.
Stämmer detta?
Gammalt trähus från 1930-tal med 9,5 m skorsten, i Värmland.
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Värms ej murstocken upp av pelletspanna?

Inlägg av Echo Foxtrot »

Även sotaren som var här försökte dra valser med sitt insatsrör. När jag sedan gjorde som jag ville, dvs bytte ut sprucken tegel och putsade om, och ringde upp och berättade vad jag hade gjort, så sade han "Jamen då ska det säkert funka". Det stämmer ju att du typiskt har väsentligt lägre rögkgastemperatur från en pelletspanna än en gammal vedpanna och du får påtagligt lägre värmeeffekt från murstocken än huset är byggt för. Men det räcker ju för att hålla murstocken hel, torr och fungerande. Argumenterar man från utgångspunkten att du ska ha insatsrör dock, så blir det inte så.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värms ej murstocken upp av pelletspanna?

Inlägg av Stegatorparn »

Bedömer sotaren att skorstenen måste åtgärdas, är det en bra idé att sticka ner ett rostfritt rör eller slang för att få den tät. Möjligheten finns också att glidformsgjuta ett nytt tätskikt i skorstenen, men jag skulle rekommendera ett rör 125 mm diam., vilket är enklast.
Rökgastemperaturen från en pelletspanna brukar ligga runt 120-160°C, så även om skorstensröret är isolerat, blir gastemperaturen i skorstenstopp c:a 60-70°C, vilket ger ett visst värmetillskott till skorstenen. Det rostfria röret är också en garanti för att eventuell kondens i skorstenstoppen inte kan skada skorstenen.

Inte så vanligt idag att byta från bergvärme till pellets, brukar vara tvärtom. Med dagens skenande elpriser kan det vara lönsamt med pellets även om pelletspriserna gått upp. Tror dock att priserna kommer att gå ner något framåt februari mars när fabrikerna kommer ikapp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar