Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Skriv svar
Isterklister
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 21:39

Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Isterklister »

Hej!
Jag planerar att suga upp pellets från storsäck in i bulkförrådet (det finns tyvärr ingen som levererar pellets på bulk i Jämtland längre).
Jag har kommit så långt att jag eventuellt kan använda en spånsug, en cyklon, en undertrycksventil, en tunna och slang.
Mitt problem nu är att om en cyklon monteras på en tunna (pelletsen som sugs upp ska alltså ramla ner i tunnan istället för att sugas in i spånsugen där den kommer att krossas) så måste tunnan tömmas när den blir full. Jag ingen lust att behöva tömma tunnan manuellt utan önskar en automatisk tömning när tunnan börjar bli full.
Se skissen över idén i stort.

Bildlänk borttagen - fixa en ny säker som fungerar //Admin

En första idé
  • Montera tunnan hängande (med cyklonen uppepå
  • Ha en botten som går att fälla ner. Kanske en tvådelad fällbar botten.
  • Montera in en nivåsensor i tunnan (ir-diod och mottagare)
  • När nivån uppnås släpper en motor ner luckorna och sen vevar de upp luckorna igen. Borde gå med en lina och en enkel motor
Det som är lite oklart är hur motorn ska förstå att lyckan är stängd igen. Kanske med en mikrobrytare?
Det hela skulle kunna göras ännu bättre så att spånsugen stängs av när tunnan töms osv men just nu är jag mest ute efter en enkel och stabil lösning. Jag behöver dessutom bara lösningen ca 1 gång per år när jag ska suga in ca 7 storsäckar (á 666 kg) med pellets i förrådet.

En andra idé
  • Montera tunnan hängande (med cyklonen uppepå
  • Ha en botten som går att fälla ner. Kanske en tvådelad fällbar botten.
  • Fjäderbelasta luckorna så att de öppnas då tillräckligt mycket pellets ramlat ner i tunnan
Problemt här är att luckorna inte får öppnas lite utan öppnas helt och släppa ner pelletsen och sen stängas. Eller tätar pellets tillräckligt bra så att luften inte sugs igenom?

Eller finns det en enklare lösning på problemet?

/Pelle
cTc EcoFlex
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Echo Foxtrot »

Om du kör på andra idén med fjäderbelastning så hjälper ju undertrycket från spånsugen till att hålla botten stängd under tiden den är igång, när spånsugen stoppas släpper botten. Det hela är ju ganska osäkert förstås och det är osannolikt att tunnan är helt tom när botten stänger eller helt full när det öppnar. Det går ju att experimentera med lite fjädertryck osv.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Isterklister
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 21:39

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Isterklister »

Tack!
Om tunnan inte blir helt full eller helt tom spelar mindre roll då det bara töms i bulkförrådet och sen fylls den ju upp igen. Om jag använder det alternativet med fjäder måste jag i såna fall ha en nivåmätare som stoppar spånsugen eller åtminstone ger en signal när det är fullt.

Ett alternativ 3 kan vara:
  • Montera tunnan hängande (med cyklonen uppepå)
  • Ha en botten som går att fälla ner. Kanske en tvådelad fällbar botten.
  • Fjäderbelasta luckorna så att luckan kan stängas när hinken är tom
  • En elektromagnet som håller fast luckan
  • Montera in en nivåsensor i tunnan (ir-diod och mottagare)
  • När nivåsensor bryter strömmen släpper elektromagneten och luckan trycks ner av pellets
  • Elektromagneten aktiveras igen
  • Tunnan är tom och fjädern trycker upp luckan
  • Elektromagneten håller luckan
  • Tunnan fylls igen
Kanske den enklaste lösningen, bara man får fjädern rätt kalibrerad. Att spånsugen suger även då luckan öppnas och tunnan töms borde inte vara ett problem, det enda som borde hända är att den inte suger så bra i sugänden.
cTc EcoFlex
Isterklister
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 21:39

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Isterklister »

Eller när jag tänkt några sekunder till - Alternativ 4.
  • Montera tunnan hängande (med cyklonen uppepå)
  • Ha en botten som går att fälla ner. Kanske en tvådelad fällbar botten.
  • Fjäderbelasta luckorna så att luckan kan stängas när hinken är tom
  • En neodymmagnet som håller fast luckan
  • Magneten tappar taget när vikten på luckan blir för hög
  • Tunnan är tom och fjädern trycker upp luckan
  • Magneten håller luckan
  • Tunnan fylls igen
Ingen elektronik. Enkel lösning. Två saker att justera in - fjäder och magnet.

Är det någon som har idéer om detta? Eller någon bra lösning som gör jobbet.
cTc EcoFlex
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Roli »

Jag återkommer i kväll med den lösning som jag har i mitt pensionerade sugsystem, vilket har varit i drift över 12 år. Kör numera säckad pellets som bärs in till pannrummet.
Om du inte redan har fått till något med dina egna tankar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Roli »

Nu skall vi se hur jag skall beskriva mitt vakuumsystem. Tror att det finns beskrivet på annan plats här på forumet men det är inte så lätt att söka och/eller hitta i denna gamla forumversion.
Mitt system är ett köpt system från E.K. Teknik som sedan köptes upp och blev Sahlins EcoTec. Själva cyklonen får sitt vakuum från en grovdammsugare med minst 2000 mmVp i sugkraft. Dammsugarens gångtid styrs av ett tidrelä så att inte cyklonen blir överfull under en "sugcykel", exakt tid får trimmas in med hjälp av av att skruva på reläet. Indikeringen för att starta en "sugcykel" styrs av luckan som sitter i botten på cyklonen. Själva luclan är en bit plexiglas som sitter på ett gångjärn och är motviktad så att den alltid vippar upp och tätar mot cyklonens utlopp i botten. När den vippar upp så påverkar den en liten givare som skickar signal till tidreläna (är faktiskt två, en som styr dammsugaren och en som styr kontaktorn till förrådsskruven som matar ut pellets ur förrådet till sugslangen. Som sagt så påverkar vippbrytaren så att dessa tidreläer startar efter en inställd tid så stannar skruven och sugaren fortsätter 10-20 sek för att tömma sugslangen från pellets. Sugarens vakuum gör också så att plexiluckan i cyklonbotten sugs fast och ser där med till att pelletsen samlas upp i cyklonen. När sedan sugtiden har gått färdigt så stannar sugaren och vakuumet i systemet försvinner och då öppnar luckan så att pelletsen i cyklonen kan ramla ner i underliggande förråd. När all pellets ramlat ner så vippar luckan upp igen och startar en ny "påfyllningscykel" och så håller systemet på till det underliggande förrådet blivit så fullt att luckan inte längre vippar upp. När sedan matningen till brännaren har tagit tillräckligt med pellets ur förrådet under cyklonen så vippar luckan upp igen och startar en ny påfyllning.

Nu kanske du inte behöver allt detta (behöver ju inte styra en förrådskruv t.ex) men det skulle räcka med en motviktsstyrd lätt lucka under din cyklon samt ett tidsrelä som ser till att dammsugaren inte överfyller cyklonen så skulle ditt system kunna jobba med att man manuellt startar tidsreläet och suger så länge det behövs. Sedan stannar sugaren och cyklonen töms för att sedan vara redo för en ny påfyllning. Det eventuella problem som jag ser med denna lösning är att det kan bli stillastående pellets i sugslangen, speciellt om den är lite längre. Och detta kan ge startproblem för sugaren om det är mycket pellets i slangen.

Hoppas att det gick att förstå denna snabbt nedskrivna förklaring att mitt system. Har du några frågor eller att något verkar oklart så är det bara fråga på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Isterklister
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 21:39

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Isterklister »

Tack! Det låter som en bra lösning.
Om jag inte har använder tidsrelä och istället förlitar mig på att luckan i botten öppnas av tyngden pellets - vad händer om bottenluckan öppnas med spånsugen fortsätter suga? Hinne den suga i sig pellets?
cTc EcoFlex
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av nissetib »

CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tunna med automatisk töming i botten, i ett vacuum-system

Inlägg av Roli »

Isterklister skrev: tor 25 maj, 2023 23:23 Tack! Det låter som en bra lösning.
Om jag inte har använder tidsrelä och istället förlitar mig på att luckan i botten öppnas av tyngden pellets - vad händer om bottenluckan öppnas med spånsugen fortsätter suga? Hinne den suga i sig pellets?
Vaccumet från sugaren är större än pelletsens tyngd så pelletsen kommer att hamna i sugaren.... det går inte att förlita sig på tyngden som en "styrning".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar