Från olja till pellets i gammal CTC panna

Skriv svar
boullen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 sep, 2022 22:44

Från olja till pellets i gammal CTC panna

Inlägg av boullen »

Vi har en gammal CTC panna tillverkad 1965 (kan inte utläsa modell dessvärre) där det idag sitter en oljebrännare men vi funderar på att istället sätta in en pelletsbrännare.

Är det någon speciell brännare man skall välja till en äldre panna?
Det som jag har hittat på blocket är bland annat KMP PX21, Pellx och Janfire Flex, funkar alla dessa till vår panna?

Länk till bild på pannan: https://drive.google.com/file/d/1Vam1E3 ... sp=sharing

Brännare, matarskruv och magasin förstår jag att man behöver, men är det något annat i elektronikväg som man behöver för att få det att fungera?

Alla tips mottages tacksamt.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Från olja till pellets i gammal CTC panna

Inlägg av nyman »

Ser ut som en föregångare till den CTC265 som jag dumt nog skrotade. Kunde ju aldrig tänka mig att Miljöpartiet på utländsk order skulle sabotera hela det svenska elförsörjningssystemet. Möjligheten att elda ved i din panna är mycket värd idag.
Har inte räknat på det, men är inte pellets för 100 kr per påse lika dyrt som eldningsolja?
Undvik de gamla dinosauriebrännarna KMP PellX och Vikingbio. De är konstruerade för att gå bäst vid 20 kW effekt och din panna går bäst vid omkring 12 kW effekt. Annars blir rökgastemperaturen för hög. Jag körde min CTC265 på 11 kW.
Janfire Flex går bra och Janfire NH är en toppenbrännare med automatisk uraskning.
Eurofire, Iwabo, Bionordic, Biobjörn är brännare som går bra vid lägre effekt.
Är det högt upp till taket i oljebrännarutrymmet så är en uppåtbrinnande brännare av typ Ariterm Bequem, Ecotec A4 eller Ecotec Bioline också en bra lösning.
Antar att din panna är byggd på samma sätt som CTC265 med en mellanvägg som avkiljer oljebrännardelen från "veddelen" som egentligen är gjord för kokseldning.
Går att elda pellets med oljebrännartermostaten men helst ska man ha en separat ställbar termostat. En del brännare har egen termostatgivare. Omslaget blir kort med oljebrönnartermostat så det blir många brännarstarter.
Ser på bilden varken varmvattenledningar eller värmeledningar som går ut från pannan, går de ut från baksidan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar