Driftläge låg/hög

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
benjis
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 03 jul, 2021 06:14
Ort: Karlshamn

Driftläge låg/hög

Inlägg av benjis »

Hej!

Jag har upptäckt att min panna i princip bara går på driftläge låg. Jag eldar mot en fd tekniktank som inte längre är ansluten till solfångare.

Vad jag har förstått så ska ju brännaren i princip bara gå på läget hög när man har satt DIFFTANK till JA. Trots detta så ser statistiken ut enligt följande (sedan 07):
Drifttid hög 2428
Drifttid låg 20890

Någon som har några idéer?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge låg/hög

Inlägg av Stegatorparn »

I meny 3 sätter man Effekt låg skruv till 0 och Effekt min skruv till 0, så ska enbart hög effekt kunna gå in.
Vill minnas att du har en Bionet 12+, varför du bör ställa in Effekt hög skruv på max 60%. Pannan är konstruerad för 5-12 kW, varför högre inställning blir till att elda för kråkorna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
benjis
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 03 jul, 2021 06:14
Ort: Karlshamn

Re: Driftläge låg/hög

Inlägg av benjis »

Du har helt rätt. Bionet 12+ med en Bequem 20D. Har suttit solfångare som numera är bortplockade.

Då ställer jag alltså läge låg skruv och fläkt till 0. Jag mätte upp läge hög för några veckor sedan. 410g/10 min. Fläkt hamnade på 37%.

Vad ska jag ha för inställning på DIFF Tank panna? Står på 10 grader i dagsläget. Ack tank 50-70 grader i dagsläget (men då blir panntoppen ca 80 grader). Panna 60-80.

Och glödhållning?

Tack för hjälpen!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge låg/hög

Inlägg av Stegatorparn »

Har du gjort de förändringar André föreslog? https://www.pellets.info/viewtopic.php?p=173079#p173079

Om du fortfarande har en givare i pannan och en givare i acktanken, styrs brännaren av panngivaren och kan gå mellan 60°-80°.
Difftank ställs på nej, eftersom tankgivaren inte styr brännaren utan en laddningspump. Glödhållning ställs på nej för att enbart få kallstarter.
Acktankstemperatur 50°-70° är okej eftersom det brukar skilja c:a 5°-10° mellan panna och tank.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
benjis
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 03 jul, 2021 06:14
Ort: Karlshamn

Re: Driftläge låg/hög

Inlägg av benjis »

Hej!

Nej, jag har inte installerat en termisk ventil. Har bara försökt väga upp förbrukningen. Jag har fortfarande en givare i tanken och en i pannan.

Jag stängde av läge låg och det tog 1h så fick jag alarm om att kontrollera blockering av pellets. Ingen blockering men för lite pellets i slussen. Pelletsnivpn låg precis under givaren. Vad kan detta bero på?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftläge låg/hög

Inlägg av Stegatorparn »

Fungerar skruven som den ska och kommer det normalt med pellets?
Om du håller en hink under fallslangen och sätter ihop brännarsladden med skruvsladden, ska skruven mata fram pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
benjis
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 03 jul, 2021 06:14
Ort: Karlshamn

Re: Driftläge låg/hög

Inlägg av benjis »

Jajjamen, det gör det. Jag bara startade om brännare och så trillade pellets ner fint igen. Vill minnas att detta händer förra gången jag stängde av läge låg också. Fattar inte varför. Har aldrig detta problem förutom när jag stänger av läge låg. Skumt.
Skriv svar