Rökrörstermostat inställning

Skriv svar
Hackson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 18 dec, 2020 20:25

Rökrörstermostat inställning

Inlägg av Hackson »

Hej! Har en gammal CTC-panna och en PX22 pelletsbrännare kopplad till acktank och solfångare.

Vi har bott i huset ca 2 år nu och har fått knapphändig instruktion från förra ägaren angående drift (vi är rätt nya inom området så att säga). Hade lite strul i början med brännare och så, men nu flyter allt på bra.

En sak jag däremot undrar gäller rökrörstermostaten. Det är en Laddomat termostat kopplad till cirkpumpen (se bild) och den har varit inställd på noll sedan teknikern var här något år sedan, när vi hade strul. Han nämnde nåt om att den skulle vara felkopplad eller något, minns tyvärr inte exakt, men han gjorde ingen stor grej av det eller något ingrepp. Så just nu går pumpen konstant. Min fråga är, skall det vara så? När jag läser instruktionerna till termostaten så står det att funktionen är att starta/stoppa pumpen beroende på inställd temperatur på rökröret. Skall jag låta den vara, eller testa ställa in den på en viss temp på rörkröret (sådana fall, vilken temp?)?

Bild
Solfångare på tak
KMP PX22 pelletsbrännare monterad på CTC Regent panna
Acktank: Strömsnäspannan TS500
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rökrörstermostat inställning

Inlägg av Stegatorparn »

Prova först om den är rätt kopplad genom att vrida upp termostaten över panntemperaturen, t. ex. 100° när brännaren inte har gått på en timme. Då borde pumpen stanna.
Stannar pumpen, så bevaka nästa brännarstart om pumpen startar och avläs om möjligt rökgastemperaturen. Om panntemperaturen går upp till 75° utan att pumpen startar, sänker du rökgastermostatens vred tills pumpen startar.

Beroende på vilken termostat som sitter i laddomaten, börjar inte tanken laddas förrän panntemperaturen har uppnått termostatens öppningstemperatur. Standard temperatur brukar vara 72°, men kan vara både lägre och högre. Laddningspumpen skall starta innan panntemperaturen har uppnått termostatens öppningstemperatur. När termostaten öppnar märker man på laddomatens termometrar.
Innan termostaten öppnar har den övre termometern och returen mot pannan samma värde. När termostaten öppnat, blir den övre termometern varmare än returen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hackson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 18 dec, 2020 20:25

Re: Rökrörstermostat inställning

Inlägg av Hackson »

Ok, tack för utförligt svar!
Solfångare på tak
KMP PX22 pelletsbrännare monterad på CTC Regent panna
Acktank: Strömsnäspannan TS500
Skriv svar