Sweet spot för eldning och stillestånd

Skriv svar
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Sweet spot för eldning och stillestånd

Inlägg av Echo Foxtrot »

Har driftsatt mitt nya värmesystem nu efter nära ett års jobb. Har acktankar på 2,75m³ och två shuntgrupper, en till huset och en till garaget. I pelletsdrift har jag nu ställt in så att jag eldar tills övre 1/4, 200-250l, av första acktanken är över husets börvärde, sedan låter jag tanken ladda ur tills den är tom. Detta medför ju också att pannan hinner svalna, värmen drar ut i skorstenen. Därefter tar det tid för den att bli varm igen och börja ladda tanken. Det blir ju en del slöseri av det vad jag kan fundera ut, så finns det någon bättre strategi? I förra veckan hade jag drift i ca 2h och stillestånd i 6h. Pannan hinner bli ganska kall på den tiden.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sweet spot för eldning och stillestånd

Inlägg av Stegatorparn »

Om första tanken är välisolerad, skulle jag nog använt hela tanken och därmed få längre gångtider och således även längre stillestånd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Sweet spot för eldning och stillestånd

Inlägg av Echo Foxtrot »

Ja det är ju rimligt nu när jag tänker på det. Tack.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar