PellX Classic kamin

Skriv svar
a.k.eriksson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 sep, 2022 22:31
Ort: Alingsås

PellX Classic kamin

Inlägg av a.k.eriksson »

Hej!

Vi flyttade förra hösten in i ett hus med en pelletskamin. Helt oerfarna och utan manual från tidigare ägare så lyckades vi få igång den och dessutom köra den hela förra vintern utan några större problem. Så lyckosamma var vi dock inte denna höst så därför skulle jag behöva er hjälp.

Problemet vi har är att vid tändning så blir det bara rök och det tar en stund innan det blir fyr på den. Under denna tid hinner röken komma ut i rummet. När den börjat brinna (fin gul låga) så går han perfekt sen. Har kollat över tätningslister och även haft sotaren här. Någon som har några idéer på hur vi kan undvika röken? Är det även någon som sitter inne på en manual och vill dela med sig skulle jag bli oerhört tacksam!

Amanda

Kaminen är märkt enligt nedan
PellX
Model: Pellets Stove
Type: Classic (max 7kW)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PellX Classic kamin

Inlägg av Stegatorparn »

Kan den här vara till hjälp? https://docplayer.se/114711457-Ver-0608 ... k6c-1.html
Utseendet kan variera beroende på modellbeteckning men innanmätet är ofta detsamma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
a.k.eriksson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 sep, 2022 22:31
Ort: Alingsås

Re: PellX Classic kamin

Inlägg av a.k.eriksson »

Stort tack! Inser nu att jag snöat in för mycket på beteckningen PellX Classic i min försök att hitta några lösningar. Har bara lusläst manualen än så länge men har några idéer på vart jag ska börja felsöka. Återigen tack för detta!
Skriv svar