Stänga av panna helt

Skriv svar
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Stänga av panna helt

Inlägg av kay »

Är det något jag ska tänka på när jag snart tvingas stänga av pannan helt, eftersom jag inte får tag på mer pellets. Jag har tyvärr ingen fungerande elpatron i pannan heller.
Som tur är så installerade vi iaf en luftvärmepump i somras för kylan skull. Men den kommer ju väl till pass nu när den kommer behövas för värmen i vinter också.
Men det jag tänker på med avstängning med pannan är det här med legionella, mm.

Vi har ju alltid kört pannan för tappvarmvatten året om och har ingen backup för det för tillfället. Så det blir väl att duscha kallt, mm. Håller på att fundera ut någon annan lösning temporärt för att få varmt tappvarmvatten.

Är det bara stänga av pannan helt och vänta tills det finns pellets att köpa igen och starta upp
Eller kommer det bli problem då?

//Kay
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stänga av panna helt

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver inte stänga av något mer än cirkulationspumpen för värme till radiatorerna. Den behöver motionsköras en gång i månaden för att inte fastna. Slår du av strömmen till pannan, får inte heller pumpen för värme till varmvattenväxlaren någon ström, vilken också behöver motionsköras en gång per månad, genom att tappa lite varmvatten i någon minut, även om det bara kommer kallt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Stänga av panna helt

Inlägg av kay »

Sant! Jav var lite otydlig när jag skrev: stänga av pannan. Det jag menade var att stänga av strömmen till brännaren, men inte pannan. Men frågan var när pannan blir iskall när pelletsen är slut, får jag något strul med vattnet i pannan då när pannan är kall en längre tid? Typ rost, legionella eller något sådant, om jag tvingas ha brännaren avstängd 3-4 månader så den är helt kall under den tiden.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stänga av panna helt

Inlägg av Stegatorparn »

Systemtrycket kommer att sjunka när vattnet kallnar, men så länge pannan är vattenfylld händer inget. Trycket kommer att återgå till normalt igen när pannan körs igång.
Legionellabakterier växer väldigt långsamt vi 20°. Man har ju inte legionellaproblem med kallvatten.
När pannan senare värms upp till 70°, dör eventuella bakterier snabbt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Stänga av panna helt

Inlägg av kay »

Okej, då är det ju bara stänga av brännaren när pelletsen tar slut. Jävla skit det här med att det inte finns att köpa pellets någonstans. Men jag får ju skylla mig själv då jag inte köpt på mig när det var billigt och fanns i överflöd 😜
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar