Viking Bio värmer över gräns

Skriv svar
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Distordera »

Ikväll har min viking bio/pellmax cu fått krupp. Värmer och värmer. Har gräns på framledning på en bit under 60 men nu värmer den på närmare 70 utan att verka sluta. Inga larm.

Vad ska egentligen gränsen på under 60 göra? Borde inte den trigga att inte elda mer?

Kan jag felsöka nåt själv? Hur?

Mvh ”34 grader inne med fönstren öppna”
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar som shuntventilen har öppnat fullt. Ställ shuntmotorn i handläge och vrid ner ventilen till 0.
Något fellarm i displayen?
Sådana här fel brukar ofta uppstå när kontaktstycket i utegivaren korroderat och ger dålig kontakt.
Lite avputsning av kontakt och trådändar samt insmörjning med vaselin brukar hjälpa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Distordera »

Shunten är per automatik max i botten på blått och har så varit alla gånger jag kollat under det gångna dygnet.
Framledningstempen ligger ju på över max hela tiden trots varmgrader.

Bra tips om utegivaren men kan den bara bli korroderad utan vidare? Har ju funkat klockrent sen jag började elda för ett par veckor sedan.
Tempangivelsen i pannan på utetemperaturen stämmer.

Inga larm.

Inte fipplat med nåt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Stegatorparn »

Visar displayen rätt utetemperatur, är det inget problem med den.
Utegivaren styr shuntventilen, så om shuntmotorn är stängd trots att värme går ut, måste det vara något lurt med kopplingen mellan motorn och ventilspindeln, att spindeln slirar eller är felinställd.
Går cirkulationspumpen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Distordera »

Stegatorparn skrev: lör 10 sep, 2022 12:27 Visar displayen rätt utetemperatur, är det inget problem med den.
Utegivaren styr shuntventilen, så om shuntmotorn är stängd trots att värme går ut, måste det vara något lurt med kopplingen mellan motorn och ventilspindeln, att spindeln slirar eller är felinställd.
Går cirkulationspumpen?
Aha! Ja det låter ju som att vi närmar oss felkällan. :)
Cirkpumpen går alltid på lägsta läget. Det surrar om den.

Jag körde shunten manuellt för några dagar sedan kom jag på så det måste ju ha hänt nåt då.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Stegatorparn »

Du har nog inte fått tillbaka ventilen till autoläget.
Cirkulationspumpen kan du stänga av under sommaren, men motionskör den några minuter varje månad så den inte kärvar fast.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Distordera »

Stegatorparn skrev: lör 10 sep, 2022 12:42 Du har nog inte fått tillbaka ventilen till autoläget.
Cirkulationspumpen kan du stänga av under sommaren, men motionskör den några minuter varje månad så den inte kärvar fast.
Verkar vara nåt internt fel på ventilen. Det går ju finfint att vrida vredet på shunten i manuellt läge med fasta stopp i varje ände av skalan och man kan se att nån axel på baksidan av shunten roterar men ändock så går framledningen upp på max direkt när jag slår på pannan.

Jag vet ju inte hur shunten sitter fast på ventilen. Inga synliga skruvar bakom locket och inga från baksidan heller. Vågar inte bryta..

Ang. cirkpumpen så är den/pannan såpass smart att den motionerar sig själv.
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Distordera »

Spontant känner jag att det kanske är bäst att lämna över problemet med varm hand till ett proffs efter helgen. Det vore ju synd att meka sönder något..

Om jag drar ner max framledning från 56 till typ 35 som är mintemp i mjukvaran så borde jag väl kunna ha på pannan ändå över natten utan att bli levande stekt eller tänker jag fel här?

Eller kanske bättre att stänga termostaterna på radiatorerna men kanske inte så bra för pannan att återcirkulera 60-70 grader hela tiden?

Som du kanske märker har jag ingen aning vad jag pratar om här. :)
Det vore guld att kunna ha på lite värme nattetid iaf då frugan ligger nyopererad här hemma.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Stegatorparn »

Om inte shunten fungerar, hjälper det inte att justera max framledningstemperatur.
Ställ pumpen på lägsta hastighet och justera termostatventilerna på radiatorerna till önskad temperatur. Ju mer ventilerna är strypta, ju lägre temperatur tillbaka till pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Distordera »

Jag tänkte mer om att pannan inte värmer mer än till exvis 35 grader så finns det inte mer för shunten att släppa ut.
Men det kanske inte fungerar på det viset.

Du ska ha tusen tack för din hjälp iaf. Det var ju egentligen ganska självklart var felet troligen ligger men det är ju lätt att säga i efterhand. :)
Distordera
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 26 jan, 2016 22:12

Re: Viking Bio värmer över gräns

Inlägg av Distordera »

Det visade sig att shuntmotorn hade gett upp. 7 år höll den.
Skriv svar