Fläktproblem efter brännarrörsbyte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Patos
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 aug, 2022 21:26

Fläktproblem efter brännarrörsbyte

Inlägg av Patos »

Hej!

Efter en rätt brutal session med vinkelslip för att få loss brännarrören från varandra och stoppat in nya inre och yttre brännarrör så försökte jag starta upp brännaren.

Startsekvensen börjar, gul lampa blinkar. Men fläkt startar inte och ingen pellets börjar matas fram börjar den blinga ”fläktsystemet ur funktion”.

Läst lite om jordning mm, kan någonting ramlat loss? Vad ska jag leta efter? Har en multimeter men lite osäker vad jag ska kolla.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fläktproblem efter brännarrörsbyte

Inlägg av Stegatorparn »

Börja med att kontrollera alla anslutningar och jämför med elschemat i manualen och att du anslutet tändelementet rätt.
Kontrollera även om överhettningsskyddet på fallröret har löst ut genom att resistansmäta mellan J6 och J7 på kretskortet. Instrumentet skall visa i det närmaste 0 ohm, annars behöver överhettningsskyddet återställas. Brännarkontakten skall då vara urdragen och brännaren strömlös.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Patos
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 17 aug, 2022 21:26

Re: Fläktproblem efter brännarrörsbyte

Inlägg av Patos »

Ibland är det dom enkla felen som är de svåra att hitta.

Jag mätte och allt såg bra ut, ström kom till fläkten, så jag skruvade loss fläkten och undersökte den. Märkte att den inte gick att snurra.

Visade sig att pelletsrester hade letat sig in och kilat fast fläkten stenhårt.

Pillade loss allt och tadaaaah! Nu går brännaren som den ska igen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fläktproblem efter brännarrörsbyte

Inlägg av Stegatorparn »

:thumleft:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar