Bulkpellets kvalitet

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Bulkpellets kvalitet

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Hur är pellets i bulk just nu? Kört säckat några år då bulkpelletsen var så dålig och gav så många problem men vore trevligt om det gick att gå tillbaka till detta leveranssätt
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bulkpellets kvalitet

Inlägg av Stegatorparn »

Senaste bulkleveransen var januari 2019 och det var då jag definitivt bestämde mig för säckat. Har inte vågat chansa sedan dess.
Med säckad pellets blir det ingen valvning över skruven och utmatningen fungerar perfekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkpellets kvalitet

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja men synd att inte kunna använda bulk då man byggt för bulk. Jag blåser in säckatna i bulkförrådet och kör så men ändå mycket hanterande. Jag slutade med bulk då jag stod till knäna i smul och damm och fick suga ur förrådet och sila allt. Nu är det bara lite damm på botten efter tio fyllningar som går bra att bränna upp. Kör SÖDRA efter att Fågelfors pellets efter branden blivit mjukare och sämre. Någon som provat Derome bulk?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Bulkpellets kvalitet

Inlägg av Custom Sam »

Jag har läst alla dessa inlägg genom åren med folk som ABSOLUT inte kan använda bulk, de släpar på massor av säckar och det dammar och har sig. Gjorde det inledningsvis, men det blev ohållbart, det spreds damm i hela huset.

Jag har sedan typ 2007 haft ett bulkförråd, och det är det bästa jag gjort. Det fungerar hur bra som helst, fyller det en gång om året och sedan tuffar det på. Jag rensar pannan typ fyra gånger under värmesäsongen. Inget damm inomhus.

När det börjar gå ner lite i nivån i bingen kopplar jag på en vibrator som sitter i botten, den gör så att pelletsen så sakta dras ner till skruven. Den är kopplad så att när skruven går, då startar vibratorn. Dock den är kopplad förbi en vanlig klockströmbrytare så att den inte går mitt i natten, brummar en del. Sista veckorna hjälper jag till lite med en raka som är ungefär som en tät kratta.

Mellan den stora bingen och pannan sitter ett litet mellanförråd, tror det är en MAFA Micro. Det är en sensor i detta förrådet som styr skruven från bingen som är typ sex meter lång.

Jag har framför allt köpt Stora Ensos pellets, men har även haft andra utan några större problem. 6 eller 8 mm spelar ingen roll. Har egentligen aldrig haft några nämnvärda problem med bös i leveranserna, trots att jag ofta fått "kicket" i lastbilen så att säga... Nu eldar jag inte så mycket, cirka 4 ton under vintern. Sedan är det solfångarvarmvatten resten av året, liksom gratis sommarvärme i bottenplattan från solen.

Det var förstås lite funderande och grejande innan jag fick ställt in allt, men jag kan inte säga att det varit något speciellt. Har jag haft en himla tur???

Det fungerar som sagt utmärkt, och har så gjort länge. Bara som en motvikt till allt negativt om bulkförråd.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar