Ny leverans klintpellets verkar lovande

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Ny leverans klintpellets verkar lovande

Inlägg av André »

Fick ny leverans igår morse men fanns kvar ca 1,5 ton från senaste leveransen sommaren 2019 som jag skottat upp en hög ovan öppningen på skruven, Nu kommer den nya pelletsen till brännaren och inte lika spånig som leveransen 2016 och 2019. Finfraktionerna/spånet liknade mer slipdamm än sågspån i två tidigare leveranserna.
Vilken skillnad, acktanken laddas nu på 1 tim 50 minuter mot de jag hade tidigare 2 1/2 timmar och då är de -13 ute så huset förbrukar närmare de dubbla mot för någon vecka sedan då jag reflekterade över att de tog så lång tid att få acktanken laddad.
Har inte justerat brännaren ännu men nu är det typ samma kräm i pelletsen som solett hade med liknade matning, 68% matning och 55% fläkt kör jag med som tidigare men hoppas hoppas man kan gå ner till fläktvärdet man hade med solett som va 34%.

Man kanske får en nytändning med pelletseldning nu, tidigare gick de inte få till justeringen då de nån dag efter sotning så gick brännaren tokfet så optovakten sotade igen och fläkten va man tvungen höja 20-30% mer än normalt. Man va tvungen ha några % mer fläkt med brännareffekt på 13-14 kW än vad som brukade behövas med 20 kW brännareffekt så man drog bara på fläkten så de inte sotade allt för jävligt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny leverans klintpellets verkar lovande

Inlägg av André »

Allt går som de ska och skönt med bra pellets igen :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar