Gör det själv, adaptiv borste för alla rökkanaler.

Skriv svar
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Gör det själv, adaptiv borste för alla rökkanaler.

Inlägg av Sormes »

Admin får väl flytta tråden om så vill men jag tyckte den passade här.

Detta är väl inget ingejörsmässigt underverk men jag ville bara dela med mig av hur jag gick tillväga för att göra en borst som aldrig tar slut och som räddade situationen just då.
Under juletider som nu snart är förbi och med enorma besvär av en tjärande panna så kändes det lönlöst att skicka efter en till borst eftersom jag redan väntat 25 dagar på första borsten från Eldkraft.

Jag kapade ett runt ämne och med hjälp av en gammal glapp Arboga borrades 4 st 3mm hål om vartannat där vajer senare klipps i lämplig längd och träs i. Vinkelrätt från dessa hål borrades lika många hål halvvägs in för att möta upp de andra hålen och som sedan gängades.
På bilderna syns att jag använde vad som fanns till hands men det är förstås lämpligare med låsskruv som inte har en skalle.

Jag använde mig av syrafast 3mm vajer, som var betydligt mycket stummare än galvad eller zinkad och håller därför längre.

Ämnet borrades och gängades för att kunna fästa vid rensvajer på borrmaskin.


Var det värt mödan? Absolut. Speciellt eftersom det inte var läge att vänta på internetorder just då.

https://d.img.vision/mafavilla/20211228_205855.jpg

https://d.img.vision/mafavilla/20211228_205848.jpg
Senast redigerad av Sormes den ons 29 dec, 2021 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Gör det själv, adaptiv borste för alla rökkanaler.

Inlägg av Stegatorparn »

:thumleft:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar