Larm Max Termostat - EcoTec A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fredrik123
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 30 okt, 2021 23:41

Larm Max Termostat - EcoTec A4

Inlägg av Fredrik123 »

Hej. Har ikväll fått larmet Max Termostat på min Ecotec A4 . Det är första gången jag fått det.

Det står i instruktionen att den ska gå att återställa

Nu när jag läste mer så sitter det på pannan ett överhettningsskydd som går till maxtermostat i kontrollpanelen. På utsidan pannan sitter en panel där det står överhettningsskydd. Lossar man en plastmutter sitter en röd knapp innanför som bara fjädrar. Kan den vara fel på.

Har nu efter lite forskning testat att lossa en av de två kablarna som går till maxtermostaten och då klickar det till i styrboxen. Trycker jag på knappen händer inget. Om den skulle fungerat borde det klicka till när man trycker in knappen med.

Ser på kopplingsschemat att brytaren till pannans lucka är med i kretsen. Kan man få felkod på maxtermostat om den är trasig

Har nu rengjort pannan för det var dags , efter det gick det att återställa larmet och starta brännaren, brännaren hade då varit avstängd hela natten och var kall . Efter ett tags drift stannade den igen med samma felkod .
Pannans visare visar över 100 grader , i displayen visas temp 67 grader , på tanken sitter en ventil som nu fräser och droppar lite vatten , det låter som om vatten kokar inne i pannan.

i manualen står det att man ska kontrollera driftstemperaturgivare. är det den som går från kontrollpanelen till acktank. kan den visa fel temp så

pannan blir för varm

vad kan felet vara





Mvh Fredrik
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm Max Termostat - EcoTec A4

Inlägg av Stegatorparn »

Helt klart har pannan kommit i kok och då måste den kallna ner till 50-60° innan överhettningsskyddet kan återställas, vilket man kan behöva trycka ganska hårt för innan det klickar till.
Luckbrytaren förhindrar att brännaren startar.

Det första du ska kontrollera är om laddningspumpen mellan panna och acktank fungerar och går på maxvarv.
Därefter kan man misstänka att termostaten i laddomaten kanske inte öppnar som den ska och behöver bytas.
Har du möjlighet att kontrollmäta temperaturen i tanken där brännargivaren sitter, så gör det.
Visar givaren rätt temperatur, är det nog inget fel på den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Fredrik123
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 30 okt, 2021 23:41

Re: Larm Max Termostat - EcoTec A4

Inlägg av Fredrik123 »

Det visade sig att cirkulationspumpen mellan panna och tank hade kärvat. Jag knackade lite på den med gummihammare och då startade den. Innan hade jag vridit på vredet på pumpen och den kändes som om det först kärvade och sen gick lätt.

Nu går pumpen hela tiden och man hör hur det rinner vatten i tanken. Ska den gå hela tiden . Har inte hört så innan.
Skriv svar