Thermia bequem i CTC 265?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Thermia bequem i CTC 265?

Inlägg av Turbo »

Hej!

Kan man installera en Thermia bequem 12D i en CTC 262? Funkar detta bra eller?

Skulle vilja göra detta i första läget och kanske om några år investera i en ny panna typ biomatic. Värmer huset med luft/luft pump ner till -4 grader, så brännaren ska sköta varmvatten och spetsvärme. Är detta en bra lösning?

Vad kostar en bequem 12D?

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur högt i tak (ovanför pannluckan) har du o 262:an??

I Umeå kostar 12D 16250:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Jag menar CTC 265, skrev fel. Vet du då om det funkar, man sätter den i oljebrännarens lucka eller?

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

I 265:an funkar de fint..

Sök på forumet ska du se att du får många träffar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
strandan
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 08:42
Ort: Boden

Inlägg av strandan »

Hej!
Jag har en 12D i min ctc och det har funkat bra....installatören rekomenderade att sätta den i veddelen...så där sitter den. :)
Jag fick betala 17300:- då var det med montering och det
följde med ett 300 liters förråd
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det verkar finnas en hel del som använder 265:or, och så även jag, planer finns på en pelletsbrännare och på de flesta ställen jag läst rekommenderas att man sätter brännaren i oljedelen, är det flera här som kör med brännaren i veddelen på sina 265:or ?

Micke
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Min skorsten är lite dålig längst upp säger sotaren, men den behöver väl ändå ändras lite till pelletseldning?

Vad kostar det att renovera skorstenen, jag har en plåttub idag, men vad blir priset per meter ungefär?

Är Bequem 12D likvärdig med 15D om man bortser från effekten?

Mvh Daniel
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Höjer upp ämnet igen, det säkert inga svåra frågor för dem som vet.

Finns det någon bra sida med skorstenar?

Tacksam för svar!

Mvh Daniel
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

dom där plåt skorstenarna är ju byggda i "moduler" borde gå kanske att bara byta den övre modulen..

Vet du vad det är för märke på skorstenen?

vet att tex Nibe har skorstenar..

Sotaren sa inte varför skorstenen hade blivit så här? ålder? fel rök temp?

När du talar med installatören så brukar dom veta en bra firma alt så har dom en skorstens kille.. så dom borde kunna fixa detta åt dig annars.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Skorstenen har rostat sönder upptill, det är hål i röret ett par decimeter ner. Jag tror att min skorsten består av ett långt rör, man kanske kan såga av en bit däruppe och byta ut det??

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Turbo skrev:Jag tror att min skorsten består av ett långt rör, man kanske kan såga av en bit däruppe och byta ut det??

Mvh Daniel
Så är det gjort här enligt sotarn som gjorde brandskydds kontrollen o det rostfria röret som va ursprungligen hade fräts sönder genom att det blivit kondens i samband med olja.. Det är värre för en skorstens pipa med kondens med oljeeldning än bioeldning sa sotarn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

micke_932 skrev:Det verkar finnas en hel del som använder 265:or, och så även jag, planer finns på en pelletsbrännare och på de flesta ställen jag läst rekommenderas att man sätter brännaren i oljedelen, är det flera här som kör med brännaren i veddelen på sina 265:or ?

Micke
jag väntar på min installation just nu. Den ska ske i oljedelen. Bättre verkningsgrad än i veddelen men mindre askutrymme. Allt enligt min installatör.
kålle
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 14 nov, 2005 17:09

Thermia i 265:an

Inlägg av kålle »

Hej Turbo
Jag har kört en 265:a med Thermia 15 i oljedelen i 3 år.
Fungerar bra men uraskning och sotning 1 gång (ca.15min.)i veckan vintertid
är ett måste.Av bequema skäl är ett byte till Biomatic eller Bionet
nära förestående!
Hade jag gjort denna omställning igen hade jag nog ställt in en
färdig pelletspanna direkt. :)
ctc 265,än så länge, med thermia 15.
Daniel
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 01 dec, 2005 10:22

Inlägg av Daniel »

Jag kör med en 20+ i en 265
Jag satte den i "oljedelen" så högt det gick i luckan så att utrymmet under skulle bli maximalt för aska, utrymmer ovanför räckertill och blir över, som det är nu är det gissningsvis 40cm kvar till tak.
Om brännaren sitter på den höjden är det inga problem att tömma pannan effter två vecko-föråd = 20säckar = 320kilo
Nu håller jag fortfarande på med att trimma in den så jag har inte en optimal förbrukning än..
Pannan är lätt att sota.. bara att ta ur brännaren.. Brukar flytta brännaren och stoppa in huvudet (på brännaren :) ) i veddelen om den ej slocknat, och ta damsugaren och ta det värsta i gammla oljedelen.. sotningen gör jag på väggar med en stålborste och suger upp det sista och sedan stoppar jag tillbaka brännaren och tar "veddelen". Allt tar max 30min. och då jag klarar mig på ett veckoföråd ca 10dagar så blir det var 20dag som man blir sotig..
Både teoretiskt och praktiskt så får du bättre effekt om du sotar offtare.. men jag märker ingen större skillnad i slutändan..
Skriv svar