Driftstopp efter 3 dagar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Driftstopp efter 3 dagar

Inlägg av Bazmar »

Hallå! Skrev här för någon vecka sen om att jag hade problem med min pelletsbrännare PX21 som går i c:a 3dagar och sen stannar med röd lampa (driftstopp). Har bytt flamvakt och tändelement. Stardosen ligger runt 3,5dl och den går klockrent i 3 dagar, och sen lyser rödlampa helt plötsligt, och då är hela fallröret fullt med pellets och lite upp i slangen. Problemet började efter att jag tömde magasinet och gjorde rent matarskruven. Men kan inte komma ihåg att jag rört matarröret så det har kommit i annat läge. Men efter varje sotning jag gör så tycker jag det är mycket spån i fallröret och slangen från matarröret. Så min fråga är ska själva skruven i matarröret ligga en bit upp från botten i pellets magasinet? Och vilken vinkel ska röret vara på? Och kan anledningen till driftstopp vara att det är något med matarröret som är galet? Eller vad tror ni det annars kan vara..? pratade med min pelletsleverantör och han påstår att startdosen ska vara runt 5-6 dl. Men den har ju alltid varit inställt på runt 3,5dl utan problem för..
Behöver ju inte vara matarröret som är problemet, utan en teori jag kom på bara

Blev lite mycket text! Men tacksam för svar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftstopp efter 3 dagar

Inlägg av Stegatorparn »

Får du samma fellarm som tidigare röd + grön lampa, uppstår felet när brännaren går med hög effekt.
Därmed kan fel på flamvakt och tändelement helt uteslutas.

När du gjorde rent pelletsförrådet och skruven från spån, ökade pelletsmatningen och brännaren fick för mycket pellets som den inte kunde förbränna i samma takt som den tillfördes. Följden blev att fallrör och slang fylldes upp. Pannans eldstad är sannolikt kolsvart inuti.

https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 30#p160381
Lång tråd, men den förklarar hur man får ordning på en trilskande PX21.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Driftstopp efter 3 dagar

Inlägg av Bazmar »

Ska in och läsa den tråden. Det ända lampa som lyser är den röda.. men det sjuka är ju att den går i 3dagar och sen stannar
Skriv svar