Smal vattenmantlad vedpanna

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Smal vattenmantlad vedpanna

Inlägg av Ekorrens »

Planerar för att bygga om köket och skulle vilja få in en vattenmantlad vedpanna, gärna med glasad "tittlucka". Syftet är främst mysfaktorn och att kunna ladda acktanken med varmvatten snarare än att få värme i köket. Någon som har några tips på lämplig modell? Allra helst skulle jag vilja ha en som inte är bredare än 30 cm men tar tacksamt emot alla förslag :)
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Smal vattenmantlad vedpanna

Inlägg av teufel »

Hej!

Har du hittat någon?

Jag är också på jakt efter nåt lämpligt att laga mat på vid strömavbrott, och gärna också att ladda acktanken med under köldknäppar.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Smal vattenmantlad vedpanna

Inlägg av Ekorrens »

Hej Teufel!

Har hittat ett flertal vattenmantlade kaminer men dessvärre ingen som uppfyller mitt krav på 30 cm bredd. Finns pannor som är 30 cm breda men då är de inte vattenmantlade. Bygget ska gå igång under hösten så hittar jag ingen i närtid kommer jag att avstå från vattenmantlad kamin i köket :(
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Smal vattenmantlad vedpanna

Inlägg av brattne »

För att utveckla nån större effekt behöver pannor ha plats för ordentliga konvektionsytor vilket är svårt att få i så smala konstruktioner. Vattenmantlade kaminer tex har t.o.m svårt att leverera mer än 7-10 kw trots att de kan göras högre. När du kommer upp i 50 cm börjar det däremot likna nåt
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar