Problem med PX21 som går c:a 3dagar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Problem med PX21 som går c:a 3dagar

Inlägg av Bazmar »

Hallå!

Har fått problem med min px21 brännare som går i c:a 3 dygn och sen stannar.. (röd driftstopp) + grön lampa lyser. När jag tar bort matarslangen till brännaren så är röret till brännaren fylld ända upp med pellets. Sen där askan samlas så kan det vara ”kokor” av gammal pellets. Så min teori är att ”kokorna” täpper för hålet för brännaren inte kan starta, och så matar det bara på med ny pellets tills brännaren bryter?
Har kollat startdosen och den ligger mellan 4-5dl. Och dammsuger man och gör rent brännaren så går den som vanligt igen i 3dagar och så börjar det om..
kan det vara fläkten som krånglar? Har hört ett tag att den börjar låta lite konstigt.. att den inte går riktigt 100 och inte får ut resterna i röret så ”kokor” bildas, eller vad kan det vara?

Tacksam för snabba svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med PX21 som går c:a 3dagar

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosen bör inte vara större än 4 dl.
När det fyller upp i fallröret är matningen för hög i förhållande till fläkten.
Börja med att ge fläktlagren några droppar symaskinsolja om den går lite trögt eller låter illa.
Fläkten måste vara okej innan man ger sig på en injustering.
Själva injusteringen beskrivs i den här tråden https://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=17261
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bazmar
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 25 nov, 2015 01:41

Re: Problem med PX21 som går c:a 3dagar

Inlägg av Bazmar »

Okej!! Tack för snabbt svar,, men tror du det kan vara fläkten som är problemet? Läste nått i någon annan tråd att det kunde vara flamvakten? För när den stannar och jag gör rent allt så går den klockrent i 3 dagar utan några problem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med PX21 som går c:a 3dagar

Inlägg av Stegatorparn »

Du skrev själv att fläkten inte kändes 100. Går fläkten långsammare och inte ger korrekt luftflöde, kan följden bli fyllt fallrör.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar