A3 som inte startar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
martin.eriksson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 nov, 2019 23:08

A3 som inte startar

Inlägg av martin.eriksson »

Har skaffat en A3 som ja nu monterat in.
Men får inte den att gå..
den står bara å blinkar rött å grönt oavsett hur strömbrytaren står.
har provat göra upp eld å haft mig men ingen skillnad..
har 4.5volt i bägge kretsar för termostat å överkok. har dom ihoptvinnade just nu för å va säker på att kretsarna är slutna, 2 å 2 alltså inte alla ihop med varann.
rengjord opto.
tar ja loss en av kablarna på termokontakten/bakbrandsskyddet så startar fläkten å skruven å går en bra stund.
så nån som har nå tankar om vad ja bör kolla?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 som inte startar

Inlägg av Roli »

Hittar inte någon beskrivning på vad blinkande röd/grön betyder, min gamla A3:a hade inte den funktionen. Men har för mig att jag har läst något om att de senare A3:orna har den felindikeringen men kommer inte ihåg var jag läste det.
Har för mig att alla ”kontakter” inte skall vara slutna vid drift. Tittar du i kopplingsschemat så är samtliga ”kontakter” visade öppna. Jag har för mig att drifttermostaten sluter vid drift och de andra två sluter vid fel. Bakbrandskontakten är jag osäker på om den skall vara sluten eller öppen vid drift. Kan kolla på min brännare lite senare (är inte i närheten just nu). Men överkokningskontakten skall sluta vid för hög temp så den skall inte vara hoptvinnad. Har du kollat att bakbrandsskyddet inte har löst ut? Gör en kontroll, tryck på knappen, klickar det så hade den löst ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: A3 som inte startar

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en programbeskrivning där blinkande röd och grön led förekommer vid start samt larm.
Gäller senare versioner med tändelement.
http://www.kruse.st/pellets/ecotec/E,1,8e_84_A3.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
martin.eriksson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 nov, 2019 23:08

Re: A3 som inte startar

Inlägg av martin.eriksson »

Tar ja isär trådarna till överkok så blinkar den på ett annat sätt, felkod överkok utlöst enligt pappret men den kanske ska vara så?
har tryckt för kung å fosterland på bakbrandskontakten å den verkar inte löst ut..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: A3 som inte startar

Inlägg av Stegatorparn »

Larmkontakter som bakvärme och maxtemp panna bryter alltid vid problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 som inte startar

Inlägg av Roli »

Har inte hunnit kontrollera på min brännare. Men stegtorparen verkar ha mer kontroll än mig, så jag minns nog fel. När det fungerar och rullar på så tappar man kontrollen på hur vissa saker skall vara :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar