Överhettningsskydd vardå?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Överhettningsskydd vardå?

Inlägg av Jonte »

Har en Ecotec A4 som strax ska kopplas in och då finns det en kabel som är märkt maxtermostat. Var gör man med den på en Parca 3000? Går det att koppla in vid elpatronen någon stans? Eller skulle man kunna använda gamla oljebrännar termostaten och sätta den på maxtempen (90 grader)?
Någon som har kopplat eller vet hur det är kopplat på sin panna?
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Min Albin brännare är kopplad till pannans dubbel termostat,så jag tror att du har helt rätt med oljebrännar termostaten.
Men jag har en Albin inte en Ecotec,men den borde vara kopplad på liknande sätt.
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
TommyS
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 09:41
Ort: Enhörna

Inlägg av TommyS »

Jag har inte lösningen på inkopplingen, vill bara att du återkommer med hur det fungerar med en brännare i veddelen på en Norah 3000.
Antar att den sitter i veddelen efter som den inte är framåtbrinnande.

Har själv en Norah 3000 från 78 som skulle behöva konverteras till pellets.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Den befintliga panntermostaten består (innehåller) sannolikt av två termostater. En som man ställer in med ett vred(?) och en som är fast inställd på cirka 95 grader. Det är den fast inställda som är överhettningsskyddet (eller "maxtermostat"). Den ska slå ifrån om den ställbara skulle gå sönder på ett sådant sätt att den inte slår av.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
vassarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 07:48
Ort: Uppsala

Re: Överhettningsskydd vardå?

Inlägg av vassarn »

[Hej!

Den tvåledade kabeln du skriver om kopplar du in på överhettningstermostatens 2 plintar, den är ofta monterad i en grå plast låda tillsammans med drifttermostaten som styr oljebrännaren-
den kopplas bort och dras ur från dykröret, där du förövrigt lägger in den nya givaren till plc:n.
Rör inte patronlådan , den ställer du på önskat värde, så har du backup om du vill bada när du kommer hem och brännaren mot förmodan lagt av!

(en bit av en kaka)

Vassarn
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Hitat maxtermostaten

Inlägg av Jonte »

[Hej!

Den tvåledade kabeln du skriver om kopplar du in på överhettningstermostatens 2 plintar, den är ofta monterad i en grå plast låda tillsammans med drifttermostaten som styr oljebrännaren-
den kopplas bort och dras ur från dykröret, där du förövrigt lägger in den nya givaren till plc:n.
Rör inte patronlådan , den ställer du på önskat värde, så har du backup om du vill bada när du kommer hem och brännaren mot förmodan lagt av!

(en bit av en kaka)
Jag har hittat maxtemostaten, den satt mycket riktigt i oljebrännartemostaten efter att man tagit bort kåpan som i mitt fall är av plåt. Var till och med ställbar temp. Pannan är från 84 och termostaten troligen äldre ändå, därav materialet.

Men kan jag verkligen ta bort termostaten från dykröret, jag behöver ju i o f sig inte drifttermostaten men maxtermostaten måste väl ha en givare kvar eller är det bara en av känselkropparna som skall bort?
Ser lite märkligt ut eftersom känselkropparna bara har en ledning var! Eller ska det vara så
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det är ett litet rör istället för kabel till termostaterna
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
vassarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 07:48
Ort: Uppsala

Re: Hitat maxtermostaten

Inlägg av vassarn »

Hej!

Svårt att säga hur det ser ut hos dig! jag kan försöka beskriva hur det ser ut på min Norah 3000 -79a .

Bakom lådan lossar man 2 skruvar på anslutningsstosen vid dykröret.
Försök sen dra ut hela paketet,kan vara lite segt om det en gång monterats med "kontaktmassa" (grafitgegga?)...har du fått ut den :lol:
Lossa sen skruvarna på lådans baksida då släpper termostaterna från lådan, nu kan du dela på termostaterna, var försiktig när du särar på känselkropparna!
Montera dit maxtermostaten igen samt lägg in den nya givaren från plc.n.
Som sagt så ser det ut på min Parca,vore intressant att höra om det är lika på din.

Nu börjar man bli pelletsskadad, en del spelar golf-en del sitter i pannrummet :lol:
/ Vassarn

A4 Norah 3000 Tigex 25
Skriv svar