Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av profilnamnet »

Hej igen. Har min nya begagnade panna en separat termostat för elpatronen?

Har sprungit på pannan köra med elpatron trots att panntemperaturen är 80+
(Hörde något fräsande och väsande som en doppvärmare eller vattenkokare trots att den gick på avsvalningsfas)
Och lampan för elpatron lyste på läge 1.

Pelletsaggregatet startar och stoppar (numera med fördröjning, tack vare era tips i min förra tråd) som det ska, når cirka ~84 grader max.

Och jag har haft elpatronen inställd på cirka 55 grader, som backup, men har aldrig slagit av den helt nu.

Finns det något jag kan göra? Finns det någon kalibrering för vredet (tempinställningen) för elpatronen?
Kan något vara felkopplat av elektriker? (Lågt förtroende för firman som anlitades av rörmokaren)

Alla tips är välkomna//
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av Stegatorparn »

Pannan har en separat termostat för elpatron . Den sitter i den inre panelen som finns under en lucka i pannfronten där även pannans brännartermostat, överhettningsskydd och strömbrytare för elpatron, brännare och cirkulationspump för varmvatten är placerade.

Vrid termostaten för elpatron upp och ner och lyssna om det knäpper i termostaten när den slår om och lysdioden för elpatronen slocknar eller tänds.
Kontrollera om strömbrytaren för elpatron fungerar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av profilnamnet »

Okej. Jag har skrivit ut det mesta av dokumentation jag hittat på deras hemsida och några sprängskisser. Ska kolla dem, men ville först försäkra mig om att jag inte gjorde ett 'handhavandefel', vilket ofta är sannolikt när man inte är så insatt.

Ja, jag kunde få lampan att slockna genom att vrida termostaten. Men iom att det var vid så fel temperatur så valde jag att slå av den via strömbrytaren.
Och den kördes ju vid full panntemperatur (80+) så jag antog direkt att något var fel.

Jag antar att strömbrytaren fungerar, för jag har inte kommit på den köra elpatron så länge strömbrytaren är av.
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av profilnamnet »

Tänkte bara nämna att jag fick en "avbrott p.g.a. hög omgivningstemperatur" ett par gånger.

Medan jag läste om elpatronen så stod det något om "strömavbrott" och en fördröjning på elpatron läge 2.

Tänkte att det kanske fanns något samband?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av Stegatorparn »

Larmet "hög omgivningstemperatur" påverkar enbart brännaren och innebär att det blivit för varmt under brännarkåpan.
Orsaken kan vara för:
- Hög temperatur i pannrummet. Isolera rökgaskanal och varma rör i pannrummet.
- Otillräckligt med uteluft. Kontrollera att det finns ett uteluftsintag i pannrummet som har minst 15 x 15 cm fri area.
- Pannans eldstad och rökgastuber behöver sotas. Brukar vara lämpligt varannan vecka för god ekonomi under eldningssäsongen.

Efter ett strömavbrott får inte full effekt kopplas in direkt eftersom det kan överbelasta nätet och orsaka ett nytt avbrott.
Fördröjningen på två timmar är ett krav från elleverantörerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av profilnamnet »

Jag såg att själva termostaten med tillhörande känselkropp kostade ~700kr

Men först ska jag stänga av pelletsaggregatet och ställa elpatronen på 30 grader, för att se vid vilken temp den verkligen startar.

Efter det öppnar jag eventuellt luckan och kollar om något hänt rent mekaniskt med "potentiometerkroppen" på termostaten (eller vad den kallas, om elen startar men vid fel temperatur)

Går känselkroppen, termometern, ned genom något rör eller liknande? Hur kan jag försäkra mig om att känselkroppen ligger i rätt läge?

Mvh.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av Stegatorparn »

Termostatens känselkropp är förbundet med termostaten via ett kapillärrör som absolut inte får vikas. Känselkroppen ska var istucken i ett dykrör i pannan. Om du följer kapillärröret lär du hitta dykröret där förmodligen även brännartermostatens givare och pannans brännartermostats känselkropp ska vara istucken. Det kan ju vara så att en känselkropp inte sitter tillräckligt djupt i dykröret efter att man micklat dit brännarens givare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av profilnamnet »

Jag tror inte bio 20 har/behöver en separat givare ihop med värmebaronens panna, så någon sådan har man nog inte satt dit.

Jag hade separat givare på det här aggregatet ihop med gamla ctc 1100 oljepanna, för att den hade ingen vv-tank utan bara en liten växlare.
Därav var den extremt oekonomisk då den startade så fort någon rörde en vv-kran.

Utan att någonsin sett ett "dykrör" så låter det väldigt svårt att kontrollera om givarna (pannans och termostatens) sitter på plats.
Och att stoppa en känselkropp i ett rör låter som enbart gravitation.
Jag ligger lågt med att röra vid dem.

Om jag finner ut vart vredet på termostaten ska stå för att starta vid 50-55c så låter jag den stå som backup och övervakar så jag inte går på el i januari-februari
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Finns det ingen manual till pannan, som beskriver dess funktioner och styrning?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax VX termostat för ELPATRON?

Inlägg av Stegatorparn »

Jo, en manual finns här att ladda ner.
https://varmebaronen.se/pellmax-vx/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar