Södra pellets webbshop

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Södra pellets webbshop

Inlägg av manin »

Hittat att Södra pellets ska öppna 1 september med webshop någon liknar som Stora Enso?

Själv har köpt en pall Södra pellets hos byggmax var bra pris och aldrig haft eldat med Södra
så det har gått hyfsat och fungerat ok efter har justerad. Funderar om ska köpa fler hos Byggmax
eftersom är lägre än Stora enso. Men fråga är hur blir det pris från och med 1 september på webshop?
Södra pellets har mörk färg jämföra Stora Enso pellets var ljusare. Kanske är det blandad med barr.
Upptäckte att Södra leveran med 56 säckar per pall vilken 4 säckar extra känns som 4 säckar på köpet mot Stora enso.

Någon som erfarent har kört Södra pellets under årförbrukning?

Mig känner mer åt Stora enso även 100 200kr dyrare än Södra pga osäker med mörk pellets inför vinter säsong och är 8 mm. Har kört 2 år med Stora enso 6 mm tycker var rätt bra.

Nån kommentera?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Södra pellets webbshop

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har köpt Södras pellets några gånger på Byggmax och då har den varit ljusgul och relativt kort. Har funkat bra och gett fin förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Södra pellets webbshop

Inlägg av ACP »

Södras pellets görs på olika ställen, därav kan det skilja i utseende och kvalitet.

Dom pallar med 56 säckar är från början avsedda för export. När dom exporterar pellets till Danmark bl a, så körs det på trailer(33-34 pallplatser).
För att dom ska få fullt lass i vikt måste pallarna göras tyngre (därav det extra varvet för att spara lite på transportkostnaden).


Glad att jag slipper köra såna pallar, för dom är betydligt mer ostadiga att hantera än vanliga 52 säckare :oops:

För min del fick dom gärna plocka av ett varv istället.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Södra pellets webbshop

Inlägg av nyman »

Samma här, den Södra jag köpte på Bauhaus var ljusgul och av normallängd. Färgen på pellets har ingen betydelse.
Apropå frakta pelletspallar så köpte jag en pall på Byggmax och frågade i kassan först om pallpriset 2229:- stämde.
Jo det stämde och killen sade att de skulle köra fram en truck och lasta på! Jag lastade på själv lagligt i både bil ock släpvagn.
Frågade sedan om det var många som tog en pall direkt på en liten släpvagn och det hände rätt så ofta.
Vilka galningar! Och vilka kraftiga böter de skulle få om de mötte en polisbil. En hel pall på en liten släpvagn signalerar ju överlast direkt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Södra pellets webbshop

Inlägg av manin »

Packat och klar för ett år säsong! Skön! inhandlat på Byggmax till en pris på 41.85 alltså Södra pellets. Kollade så de är ljusgulvit. Som tur Byggmax byggde upp nyligen å öppnade i våras utanför mitt arbetsplats, då toppen bara att svänga och köp med hem efter jobbet som pendlar till och från. Ja tyvärr folk som har lyckat fått sitt körkort och ignorerar eller inte förstår på vikt totala.
Själv plockade jag av några säckar in i bil motsvara 3 personer väger :-)
Vem vet en dag kan dyka erbjuder 39.95 men tror inte blir någon billigare framöver, allting har höjdning kostnader så som löne-, drift-, trämaterial-, transport- osv.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar