Övergång, pellets till ved?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Övergång, pellets till ved?

Inlägg av Nordin »

Hej på er,

eldar idag med pellets, en viking bio i en ctc 1200 family. Funkar väl sisådär, inte helt nöjd men det funkar. Går ca 7 pallar pellets per år.

Har nyligen fått veta att jag kommer separera, dvs frugan har skaffat annat boende och jag får, om jag vill, ta över kåken.
Går som lärling inom vvs så lönen är inte den fetaste så posten på ca 21000kr för 7 pallar pellets är rätt stor, och tung att dra själv.

Min tanke var att slita ut pannan med brännare (alt koppla i serie/paralellt) och installera en vedpanna istället med 2-3st 500L tankar.
Försökt räkna på det hela men blir inte riktigt klok, kan någon slänga ett getöga?

7 pallar pellets innehåller ca 28000kWh.
1m3 4meters björkstock innehåller enligt vad jag hittat ca 1350kWh.

en bunt (ca 13 kubik) får jag betala 4-5000kr för, hemkört och avlastat.
en bunt innehåller ca 17500kWh och skulle således behöva två för att klara ett helt år
Hyr jag en vedmaskin ( ca1500kr) så kan jag kapa och klyva på en helg och värmer då varmvatten och värmevatten för styvt halva priset.

Jag tänker rent ekonomiskt nu, inte ett dugg på arbete, räknar inte min egen privata tid i pengar eller något sånt utan endast kronor ut ;)
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Övergång, pellets till ved?

Inlägg av Andreas Hansson »

Om du är vvsare så är det väl inget att tveka på.

Ved är billigt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Övergång, pellets till ved?

Inlägg av teufel »

Om du har tillgång till motorsåg, släpkärra och bekant med någon markägare med igenvuxna beteshagar, så har du förmodligen en hel del småträd på 2-3 meter där som du skulle kunna ta ner, kvista, kapa och ta hem.
Kostnad för det är bara vad motorsågen kostar i drift.
Jag kör själv så, då vi har marker som ändå måste snyggas till.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Övergång, pellets till ved?

Inlägg av Roli »

Går det att elda med ved i din panna? Alla är inte konstruerade för en effektiv vedeldning, om inte så kan verkningsgraden försämras vilket medför höga skorstenstemperaturer. Klarar din skorsten detta? Har du ackumulatortank i din anläggning? Är inte det ett krav numera för att få elda med ved/ändra bränsle till ved eldning?
Jag är inte motståndare till vedeldning men skall man elda med ved så bör anläggning vara anpassad och ”miljöriktig” för detta bränsle. Sedan tappar man automatiken som pelletseldning ger, ved kräver passning speciellt om man inte har acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Övergång, pellets till ved?

Inlägg av brattne »

en ctc family går det inte att elda ved i Roli . För de som jobbar på rörfirmor yppar det sig ofta tillfällen där nyköpare av v-pumpar i stort sett skänker bort riktig bra vedpannor. Vill man senare komplettera med pelletseldning så går det oftast att bruka samma panna så ut med familyn. Fantastiskt att du tidigare stått ut med att pelletselda i en family, du kommer inte att sakna den
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Övergång, pellets till ved?

Inlägg av teufel »

Jag har förvisso en äldre anläggning, men jag fick bygga om och besiktiga om anläggningen enligt moderna regler (post-60-tal), när jag bytte oljebrännaren till pelletsbrännare.

Något krav på ackumulatortank var det inte. Nu sade jag visserligen att jag skulle elda pellets, men det nya godkännandet gjordes utifrån att jag bytte från "flytande bränsle" till "fastbränsle". Jag antar att det även innefattar ved.
Sotaren var mer noggrann med att jag byggde om skorstensgenomföringen så att avståndet mellan skorstenspipa (plåtskorsten) och brännbart material inte låg så nära. Dessutom krävdes en inspektionslucka på vinden.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar