Askskrapning krånglar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JOD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 feb, 2005 17:16
Ort: Skellefteå

Askskrapning krånglar

Inlägg av JOD »

Har kört brännaren sedan 2011 då jag köpte den beg. Oklart hur gammal den verkligen är - hittar ingen märketikett med serienummer eller tillverkningsår. Jag har behövt göra ren rosterplattan 1-2 ggr/år. Nu krånglar den oftare (3 ggr sedan nyår). Plattan har en spricka vid "kroken" och är lite knagglig. I detta eminenta forum finns beskrivning (före 2010!) av en nyare rosterplatta med någon slags gropar. Min saknar dessa men är inte helt plan. Jag tolkar det som att den är tärd av ålder. På Eldkraft.se säljer de rosterplatta men ingen info om utförande, plan eller "gropig". Bilden visar en helt slät. Man säljer även en brännarkopp (inte gratis...) med NYTT utförande med förmonterad tempgivare CN3 och tempgivarkåpa.
Kan någon berätta för mig om jag ska härda ut med min nötta roster och söka andra lösningar, köpa en ny rosterplatta eller satsa på hela paketet med även en ny brännarkopp? Känns lite blodigt att lägga ut 6640 i blindo! Vad ger de nya utförandena?
PS: Det finns även ett askskrapekit med rostermotor och ny vevaxel. Vad är skillnaden?
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
Pellistore PCS , begagnat
Skriv svar