inställning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
strandan
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 08:42
Ort: Boden

inställning

Inlägg av strandan »

jag undrar vad som avgör om man ska ställa upp fläkten eller ner matningen om brännaren går för fett?
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Gissar lite..

Men om den går för fet = brinner för mycket & för fort = för mycket luft..

Om den sotar mycket = för lite luft
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

Inlägg av MatsS »

Har man inget behov av högre effekt, skall man nog fundera på att minska mängden bränsle istället för att öka på luftmängden då man kan få ökad rökgastemp och högre förbrukning som följd.

/Mats
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

Per-Erik skrev:Gissar lite..

Men om den går för fet = brinner för mycket & för fort = för mycket luft..

Om den sotar mycket = för lite luft
...det var väl inte direkt svar på frågan. Den går väl för fett även när den sotar för mycket.

Nu gissar jag lite...

Om du ökar fläkten så går den på samma effekt, men minskar du matningen så minskar effekten.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: inställning

Inlägg av André »

strandan skrev:jag undrar vad som avgör om man ska ställa upp fläkten eller ner matningen om brännaren går för fett?
Sotar pannan så öka fläkten..

Då 12D är på 12 kW så kanske du behöver de men om du klarar dej med mindre effekt så sänk matningen 1% o se vad som händer..

Lika om du ändrar fläkten testa bara 1% åt gången o kör ett dygn innan du ändrar 1% till.. Blir pannan röd/brun så är det för mycket fläkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar