Ulma Air Move elextronikproblem

Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Ulma Air Move elextronikproblem

Inlägg av hajof70 »

Har haft följande problem tidigare i år men då har det försvunnit efter en eller två utdragningar av elkontakten. Nu är det dock permanent.

Kom ner till förrådet och såg att den undre delen, dess interna förråd till vilket pannans skruv är kopplad, var tom. Lampan lös. Kikade på displayen och då stod den och tokblinkade med alla "celler" i LCDn. Har prövat att dra ur och sätta i kontakt. Ingen förändringar. Kommer inte åt menyalternativen och man ska ju kunna varmboota den med knapparna 3+4. Ingen reaktion.

Går via min ÅF och inte direkt på Ulma då jag upplever att jag får bara får "nähä"-svar från dem då jag inte är ÅF, auktoriserad etc.

Enklaste - och dyraste - är väl att byta hela elektronikenheten men eftersom jag vet att det finns både fantastiskt kunnande och erfarenhet här tänkte jag bara höra om någon har något annat förslag eller har haft samma erfarenhet och har en lösning.
Bilagor
Ulma-display_20180904.jpg
Ulma-display_20180904.jpg (62.85 KiB) Visad 3623 gånger
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ulma Air Move elextronikproblem

Inlägg av Icecap »

Utan att känna till exakt den enhet - men MYCKET väl andra mikroprocessorlösningar - är mitt svar att styrningen av displayen har fått krupp.

Min erfarenhet (9 år som tekniker i Flygvapnet, 20+ år som elektronikkonstruktör, 15+ år som servicetekniker) med sånt är att det ibland är en glappkontakt - men då hela styrningen verkar fått spel kan det antingen vara nätdelen som är sjuk eller själva styrningen som har dött eller har en dålig lödning som måste fixas.

Så om du inte har kunnandet själv eller någon kompis som kan är det nog en ny styrning som behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Ulma Air Move elextronikproblem

Inlägg av hajof70 »

Asch....

Löda kan jag, men finlödning och dessutom förstå vad jag gör är tyvärr överkurs :-).....

Tackar för snabb respons!
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Skriv svar