Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Jo men olika skruvar har väl olika kapacitet och varje matar med en egen konstant hastighet. Brännaren drar igång skruven när den behöver pellets. När den inte behöver mer pellets så stoppar den skruven. Skruvens kapacitet avgör alltså hur lång tid som gick åt för detta. Men pannan får den mängd pellets den behöver oavsett om det är en långsam eller snabb skruv.

Nu behöver ju inte jag veta något om din skruv egentligen, det intressanta är mängd pellets per asktömning, och du säger ungefär ett ton. Det var bra att veta.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av iggeman »

Hej kul att det blev fart i denna tråd hade nästan glömt bort den :D
intressant med Lambdasonden Bra tips nicke64:)

min panna har gått bra förutom Larm Säkerhetsslinga så jag ska även byta SD kort
Vart /hur beställde ni den?

jag tömmer asklådan efter 40 skruvtimmar 15 kilo/timme och då är den fyllt till 2/3
ganska grå fin aska

ligger på ca 15 kilo pellets/dag denna varma vinter

Här kommer mina inställningar
Har väldigt låg rökgastemperatur så rekommenderar inte dessa inställningar om man inte har rostfri skorsten

högeffektiv 15Kw lågeffekt ca 10Kw

Matningsfaktor Internmatare i Högeffekt: 300
Matningsfaktor Internmatare i Lågeffekt: 260
Fläkt 1 hastighet i Högeffekt: 450
Fläkt 3 hastighet i Högeffekt: 400
Fläkt 1 hastighet i Lågeffekt: 390
Fläkt 3 hastighet i Lågeffekt: 300

Från Hög till Lågeffekt (Grader under Stopptemperatur): 25
Från Låg till Högeffekt (Grader under Stopptemperatur): 30
Drifttid Internmatare vid underhållsfyr (s): 5
Stilleståndstid Internmatare vid underhållsfyr (s): 1200

Stopptemperatur: 70
Starttemperatur (Grader under Stopptemperatur): 9

Temperaturgräns Varmstart (Grader under Stopptemperatur): 10
Övrigt är default

Syre brukar ligga mellan 7-10%

// Fredrik B
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
Nicke64
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 17 sep, 2019 07:14

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Nicke64 »

SD kortet går att beställa av Vladimir på Janfire, dom tar ganska bra betalt för det tyvärr, 1835 + moms. Men det var det värt, för pannan känns som ny :-)
Jag höjde rökgastemp något genom att borra 6 st 10mm hål i baffelplåtarna (3 i varje plåt), ligger på 110--115 gr i lågeffekt. Kör alla värden default, som sagt och med stopptemp 80 gr
Ariterm Biomatic+ 20i
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

by iggeman » Sat 15 Feb, 2020 19:20 ....jag tömmer asklådan efter 40 skruvtimmar 15 kilo/timme och då är den fyllt till 2/3
ganska grå fin aska ...
Låter ändå som rätt stor askproduktion. Räknar jag rätt bör det motsvara ca 42 l aska/ton pellets. (Jag har då räknat med att askmängden du tömmer är 25 l = 2/3 av asklådans stora fack som rymmer ca 37 l).
Askvolymen per ton pellets bör bli 20-25 l (vid 0,4 - 0,5 % askhalt i pelletsen) efter vad jag har läst mig till.

Men vi har alltså betydligt större askproduktion: Medel per tömningstillfälle sedan september är 59 l/ton pellets (9 tömningstillfällen). Som jag skrivit tidigare har vi en stor andel svart kornigt material i pelletsen, och det bidrar naturligtvis starkt till askans volym. Ofta, men inte alltid, är det en (hel) del glöd i askan också.

Vårt hus är på 230 kvm bebodd lägenhetsyta, fördelat på tre lgh med två vuxna personer i varje. Därtill biutrymmen på kanske 150 kvm som värms till lägre temperatur. Vi gör av med i storleksordningen 1 ton pellets/månad sett över hela året. Använder Stora Enso 6 mm bulkpellets.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Hoppsan, hade en tydligen felaktig uppgift om volymen på asklådans stora fack. Har mätt nu i samband med asktömning och får det till 26 l. Det betyder att askvolymerna i mitt förra inlägg blev för stora och ska multipliceras med 0,7.
Då blir det 29 l aska/ton pellets i iggemans fall, och 41 l aska/ton pellets i mitt fall. Det är fortfarande ändå klart för mycket.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av iggeman »

LasseL skrev: mån 17 feb, 2020 15:05 Ofta, men inte alltid, är det en (hel) del glöd i askan också.
Har du kollas så att inte glödhållningen matar på för mycket så det rinner över koppen
Default är 60 s min rann över på det så jag har minskat 55 s men minskat stilleståndet istället så den inte slocknar

Drifttid Internmatare vid underhållsfyr (s): 5
Stilleståndstid Internmatare vid underhållsfyr (s): 1200
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

Tack för förslag angående glödhållning!
Men vi har ingen glödhållning numera. Endast kallstarter. Leverantören ändrade till enbart kallstarter någon gång våren 2019, som ett försök att rätta till problemen.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
ploffe
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 01 jun, 2019 12:52

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av ploffe »

Har också sett att jag har lite glöd i asklådan.
Har Sänkt min "Drifttid Internmatare vid underhållsfyr (s)" till 20s och Stilleståndstid Internmatare vid underhållsfyr (s)"till 1200.
Iggeman:
Har du din Drifttid Internmatare vid underhållsfyr till 5s, du menar inte att du sänkt den till 55s? Slocknar inte glöden ifall du har den så lågt ställt?
Titthålet in till glöden svärtas ganska snabbt igen, vad kan det bero på? Felaktig syremängd? Ligger runt 10-20% i Syre.

En liten fråga till så många som har samma panna, vad har ni för förbrukning och på hur stor uppvärmningsyta?


Så glad för formumet och för att man kan få bra svar här... Supertack alla!
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av LasseL »

ploffe » Wed 26 Feb ... En liten fråga till så många som har samma panna, vad har ni för förbrukning och på hur stor uppvärmningsyta?
Vårt hus är på 230 kvm bebodd lägenhetsyta, fördelat på tre lgh med två vuxna personer i varje. Därtill biutrymmen på kanske 150 kvm som värms till lägre temperatur. Vi gör av med i storleksordningen 1 ton pellets/månad sett över hela året. Använder Stora Enso 6 mm bulkpellets.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av iggeman »

ploffe skrev: ons 26 feb, 2020 23:13 Har du din Drifttid Internmatare vid underhållsfyr till 5s, du menar inte att du sänkt den till 55s? Slocknar inte glöden ifall du har den så lågt ställt?
Titthålet in till glöden svärtas ganska snabbt igen, vad kan det bero på? Felaktig syremängd? Ligger runt 10-20% i Syre.

En liten fråga till så många som har samma panna, vad har ni för förbrukning och på hur stor uppvärmningsyta?
hej ploffe Ja jag har sänkt till 5 s har aldrig slocknat

syre kan du bara se när den är i drift brukar ta ca 5 minuter innan du ser rätt värde
jag surfar mot den lokala adressen 192.168.*.* då ser man värdena mer i realtid, i portalen är det 5 minuters uppdatering på så den är ganska värdelös vid inställning

sotigt titthål har jag löst på detta sätt
jag har tagit bort packningen och borrat 4 st 3mm hål alldeles mot kanten där packningen ligger imot
har inte märkt någon förändring på pannan efter de hålen, och vill man inte ha hålen så sätter man dit packningen så tätar den hålen

bild https://photos.app.goo.gl/5ScgH4CmvzwepWpx9

jag gör av med ca 4 Ton 120 kvm 3 st i hushållet 20 grader inne Frugan gnäller jag svettas :)
// iggeman
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
ctitech
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 sep, 2016 17:55

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av ctitech »

Hej,
Jag har också en Ariterm Biomatic+ 20i som fungerat mycket bra i 3 år. Nu börjar den larma för Säkerhetsslinga och Högeffekt. Det gjordes en hel del ändringar i inställningar vid installationen för att öka rökgastemp m.m. Nu vill jag kolla mina inställningar och testade inloggningsuppgifter som jag läste i tråden, tyvärr lyckades jag inte logga in med dessa. Är det nåt "special" som måste till för att logga in?
mvh
Roger
Ariterm Biomatic+ 20i
Mafa Midi
manil
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 28 okt, 2020 18:15

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av manil »

Du ska logga in med technician@[serienummer] och lösen: technician
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av iggeman »

Hej
Här är en lite förändring som kanske är så dum :)
har monterat en fläkt som kyler elektroniken under plast kåpan
före var det över 60 grader under kåpan

det är en vanlig 12V datafläkt som får 5 volt från ett av USB-uttagen

luftfilltret är från Vidamic

luftfilter https://photos.app.goo.gl/i3B6ypsGbgMXQ78n8
fläkt under kåpan https://photos.app.goo.gl/CiWacUSf1oy9XYtA7
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
pauli71
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 nov, 2023 19:24

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av pauli71 »

Hej alla i forumet!
Ursäkta min dåliga svenska, jag ska få det översatt eftersom jag bara talar tyska eller engelska.
Jag har haft en Ariterm Biomatic 20i i ca 1 år. Tyvärr kan jag inte få askan att bli fin. Askan är ganska grov.

Förhoppningsvis kan någon av er hjälpa mig.
Tack på förhand. :D

@iggeman; Tack för förslaget med fläkten. Jag har nu också installerat denna i min Ariterm och nu kyler den elektroniken.
Ulven89
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 feb, 2024 22:56

Re: Inställningar Ariterm Biomatic+ 20i

Inlägg av Ulven89 »

Jag är nog lite för ny på denna panna för att kunna säga men börja med att ge oss information kring värden du har.

Till exempel,

Stoptemp: 75⁰
Starttemp 5⁰ under stoptemp (varmstart aktiverad)
Lambdasond fungerande och aktiv?
Inmatare låg effekt 280
Inmatare hög effekt 400 (tillfälligt)
O²: 7,5-8,5 ish.
Från Hög till Lågeffekt (Grader under Stopptemperatur): 10
Från Låg till Högeffekt (Grader under Stopptemperatur): 20
Drifttid Internmatare vid underhållsfyr (s): 10
Stilleståndstid Internmatare vid underhållsfyr (s): 1200

Fläktarna låter jag lambda styrningen sköta.


Jag har lite problem tror jag med lite för hög rökgastemp på kring 130-140ish vid slutet av låg effekts eldande.
Skriv svar