Ecoflex injustering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

...tillbaka på ruta ett.
Drog ut asklådan för att kolla askan och såg massor av små askbitar/ smulor istället för grå och fin aska.
Lådan var fylld till ca.15% på två dagar :(

Fick lite panik så nu har jag ställt ner matningen till 55% men ligger kvar på fläkt 32%.
Tycker inte alls att det verkar vara så lätt att få till inställningarna på brännaren som vissa tycker.

Tips, hejarop och glada tillbud mottages gärna :wink:
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av André »

Har du mätt upp vad den förbrukar/vad du kör på för effekt? 50% matningen är väl 50% i fabriksinställning på både låg/hög?

Om man kör med 2 effektsteg brukar jag köra med 10 kW på låg och då förbrukar brännaren 350 gram pellets på 10 minuter och sedan ställa hög på ca 15 kW vilket gör 520 gram/10 minuter. Fläkt brukar då bli 34% i hög och 28% i lågläget om jag nu inte minns helt fel. Men 30% fläkt på 10kW ska den iaf inte sota om de är normal kvalité på 8 mm pellets.

Jag fick en dålig leverans senast och går inte få de bra, kör bara på ca 12 kW men 58% fläkt annars sotar de ordentligt mot normalt 34% fläkt på 15 kW effekt. Den går hyfsat ok då panna/brännare är nysotad med 12% Co2 med vanliga värdena men efter bara nått dygn börjar de sota med vanliga fläktvärdena och Co2 halten blir över 16%, hört att fabriken hade problem med bra/torr råvara så dom blandade typ en skopa sämre/råare spån med 2 skopor bra spån :roll:
Samma sak hos alla som köpte pellets hösten 2017 inkl sotarmästaren som också klagade att han aldrig fick brännaren att fungera riktigt bra nu för tiden och inte som då man körde med solett då man bara behövde ändra matningen som max 2-3% mellan olika leveranser.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Tack för en utförlig beskrivning André.
Har nu suttit och handmatat min brännare några provperioder och kommit fram till följande:

63% matning i 10minuter = 514gram
40% matning i 10minuter = 348gram

Hittade även en till inställning som jag inte tänkt på tidigare, brännartyp kW, den var inställd på 15kW vilket jag trodde var max men den gick att köra på 20kW.

Problemet med att det regnar glöd i asklådan är fortfarande kvar, fast jag kör på 40% matning och 20% fläkt. Tänker jag fel när jag tror att pelletsen blåser ut ur koppen pga för hög fläkt och matning, det kanske behövs högre fläkt för att de ska brinna upp ordentligt?

Var tvungen att googla på Thermia Bequem 15b, visste inte alls vad det var för brännartyp, men den ser ju nästan precis ut som min.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av André »

Ändrar man effektläge så raderas alla inställningar som gjorts och de blir fabriksläge som är samma i alla effektläge, fattar inte varför dom ens gjort så.

Är nog snarare för lite fläkt så de hinner inte förbrännas utan koppen går överfull så de rasar ur.

Men effekt på låg hög är nu 10 och 15 kW, fläkten kan du testa öka till 28% i låg och 34% hög.
Kan du se koppen via synglaset? Glödbädden ska vara under övre luftslits raden.
Sotar de med 28% fläkt testa 32% och hög 36% sen bara öka om de sotar, förmodligen är viktigast låg där den nog går mest om du inte har högt enegibehov
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Märkte det när jag ändrade effektlägen, känns inte helt genomtänkt. Det måste väl vara en kombination av för hög matning och för lite fläkt, känns som att glödbädden ligger för högt upp? Är inte hemma idag, får testa vidare imorgon kväll och på söndag. Jag tror det ligger mycket i det du skriver André, det måste till högre fläkt.

Ska få hjälp längre fram av en kille på jobbet som har en rökgssmätare, han var bara tvungen att kalibrera den först. Men till dess att han kommer över vill man ju iallafall få stopp på glödregnet i asklådan.

Återkommer när jag testat mer inställningar.
Tack för hjälp och tips!
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Har laborerat lite med inställningarna och det har faktiskt blivit bättre. Efter första höjningen av fläkt är det inte alls lika stora ”pelletsbitar” i askanlådan utan mer som små gruskorn. Provade därför att höja lite till, nu har jag inställningen hög skruv/fläkt 58/42 och låg 40/37.

Funderar på om det är bättre att köra på samma inställning för både hög/låg och då välja värden mitt emellan de värden jag har nu?
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av André »

Grejen är ju att du måste veta vilken effekt den är på i respektive läge och sen veta vilket den går på, kan tänka mej om du bara har låg på 8kW så går den mest där. Har du en hushållsvåg kan du mäta brännaren från vågen manuellt direkt i brännarens Internförråd under 10 min, fyll upp förrådet sedan börjar du ta tid sen är de bara hålla det så mycket fyllt så inte förrådsskruven startar och sedan fylla fullt vid 10 min. 350 gram är 10 kW och 520 gram är 15 kW, då jag gör detta avaktivera jag så den bara använder ett läge så den inte går upp/ner i effekt under mätningen alt att man håller koll på panntempen och ändrar börvärdet så man håller 2-4 grader panntemp från börvärdet då man testar lågläget för i hög är de bara knäppa upp till 95 grader så ska man hinna mäta innan låg går i.
Men visst går det fint att bara använda hög, bara du ställer in den på tillräckligt hög effekt så du klarar hålla värmen då det är som kallast, 12-13 kW brukar klara dom flesta normalvillor, 13 kW ska den förbruka 450 gram/10min och ca 33%fläkt med bra pellets annars kan 40% krävas också men de ser du på bla om du får mycket glöd i asklådan el att de verkar söta mycket då är de bara öka 5% och se hur de börjar se ut. Sotluckan ska vara i stort vit på insidan och då du kommit dit kan man testa att backa 1% fläkt i taget tills man ser de börjar sota lite lätt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av Dennis76 »

Jag gjorde mina mätningar när vi fyllde upp bubbelbadkaret. Startade när pannan var ca. 50 grader och panntempen sjönk ända ner till 40 grader, då går väl pannan på högläge hela tiden?

Värdena finns i tidigare inlägg.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex injustering

Inlägg av André »

Ja då ska den gå i hög, är väl bara 4-5 grader den tillåts sjunka under börvärdet så växlar den upp ett steg. Använder man alla 3 effektstegen går den inte upp i högläget förrän den sjunkit 9-10 grader under börvärdet.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar