Baxi HS 20 inställningar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eksjönisse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 okt, 2017 19:36

Baxi HS 20 inställningar

Inlägg av Eksjönisse »

Hej på er! Jag är ny både här o som pelletseldare, har eldat med ved i många år men har tröttnat på allt slit med årens rätt så nu har jag kopplat in pellets!
Har många frågor men vi börjar väl med om någon här på forumet har samma brännare, en Baxi HS20, den va visst ganska ny sa min rörkrökare?
Det verkar funka rätt bra men har lite svårt att få upp pannan i mer än 72-73 grader när den går fullt.Kanske e helt ok, jag e ju van vid vedtemperaturer på 90 grader...
Har höjt skruvens matningstid från 1,2 sek till 2 sek o även fläktens hastighet från 70% till 80%, har även minskat laddomatens hastighet till nåt som kallas konstant kurva 1, ska tydligen va den lägsta...?
Rökgaser ligger på ca 150-160 grader ut från panna o förbrukningen nu e knappt en säck om dagen.
Låter detta rimligt i era öron eller va tycker ni?
Rörisen verkade inte va så kunnig på inställningar för han sa bara att jag fick testa lite o pröva mig fram... :?
Här verkar finnas mycket kunskap så jag tar villigt emot tips, anser mig själv vara ganska tekniskt lagd så jag kan nog lära mig mycket av er!
Ha de bra o trevlig helg. :)
Baxi solo plus panna 30 kWh, Baxi HS 20 brännare, Termovar Laddomat elektronisk, acctank 750 l med vv-beredare o acc-styrning till brännare.
Värmer ca 150 m2 i 2 plan, skapligt välisolerat o treglas energifönster (Elit)
Ca 8 m skorsten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Baxi HS 20 inställningar

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Det är nog inte så många som har den brännaren ännu. Har väl funnits på marknaden i knappt ett år.
Jag har läst igenom manualen och saknar en förteckning över menyer och inställningsmöjligheter, så jag är inte helt insatt i vilka möjligheter som finns.

Vad jag förstår så är det viktigast att externskruvens matning under 6 minuter (testmatningen) knappas in för att brännarens effekt ska bli rätt. Sedan väljer man vilket effektområde brännaren ska arbeta inom (min 6,5 kW- max 22 kW). Därefter skall fläkten ställas in för min och max, varefter brännaren väljer effekt beroende på panntemperaturen. Att då börja laborera med skruvtider ställer jag mig tveksam till. Risken är att man kör över automatiken och dom inställningar man redan gjort.

Antar att du kör med topp och bottengivare i acktanken istället för en panngivare.
Då skulle jag rekommendera att brännaren ställs in för en fast effekt t.ex. 15 kW som är en lämplig effekt för rörbrännare. Brännarmodulering har man ingen användning för när en acktank ska laddas.
Antar att man då ställer både min och maxeffekt till 15 kW och justerar fläkten tills sotet på eldstadsväggarna blir mellangrått. Det brukar bli en tillräckligt bra inställning, så att man slipper anlita dyra servicemän med instrument.

Beträffande laddningen så bestäms panntemperaturen av hur laddpumpen styrs samt dess kapacitet. Panntemperaturen kommer att stiga mot slutet av laddningen beroende på vilken stopptemperatur som gäller vid tankbotten.

Kunde vara intressant att veta vad du har för utrustning i övrigt, panna mm.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eksjönisse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 okt, 2017 19:36

Re: Baxi HS 20 inställningar

Inlägg av Eksjönisse »

Jo brännaren går med 20 kWh effekt hela tiden står de på displayen. Jaså kan man låsa den på en effekt, måste lusläsa manualen hehe... ska jag gå tillbaka till org inställningarna då o sen bara justera fläkten i % då? Jag har kört den där 6min testcykeln o vägt mängden noga på hushållsvåg så där e jag nog på banan.
Jag har en Baxi solo plus panna o termovar Laddomat med en 72” termostat o en acctank på 750 l med vv-
beredare i, och där är givarstyrning precis som du trodde, stopptemp 70 o starttemp 50.
Tänkte skriva ut sån info så de kommer upp längst ner på mina inlägg men vet inte hur man fixar det??
Baxi solo plus panna 30 kWh, Baxi HS 20 brännare, Termovar Laddomat elektronisk, acctank 750 l med vv-beredare o acc-styrning till brännare.
Värmer ca 150 m2 i 2 plan, skapligt välisolerat o treglas energifönster (Elit)
Ca 8 m skorsten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Baxi HS 20 inställningar

Inlägg av Stegatorparn »

Din signatur skriver du in under Kontrollpanel-Profil-ändra signatur.

Jag skulle nog inte ändra fabriksinställningarna utöver vad som omnämns i manualen om förbränningen är bra.

Dina tanktemperaturer verkar förnuftigt valda, för att minimera värmeförlusterna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eksjönisse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 okt, 2017 19:36

Re: Baxi HS 20 inställningar

Inlägg av Eksjönisse »

Ok, tackar! Jag går ner o ändrar lite i pannrummet när jag kommer hem från jobbet.
Förbränningen verkar ok, sotet på väggarna e ljusgrått o jag kollade på en turbulator igår, den va en tredjedel vitgrå o resten gråaktig, har för mig att jag läste nånstans här att då va det bra..?
Ska försöka fippla lite me datorn oxo o ändra som du sa 8)
Tack än en gång.
Baxi solo plus panna 30 kWh, Baxi HS 20 brännare, Termovar Laddomat elektronisk, acctank 750 l med vv-beredare o acc-styrning till brännare.
Värmer ca 150 m2 i 2 plan, skapligt välisolerat o treglas energifönster (Elit)
Ca 8 m skorsten.
Skriv svar