Biomaticägare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Biomaticägare

Inlägg av The Burner »

Sotar era "inspektionsrör" igen (alltså där man tittar igenom glaset).
Mitt verkar ha en tendens att sota igen så att det lägger igen halva röret.
det tilsammans med att det svärtar ner glaset gör ju att det inte fyller nån funktion om man inte gör rent ofta????
Kan det vara nån felinställning eller är det pelletskvaliteten det beror på eller Är det helt enkelt att det ska vara så?
The sky isn´t the limit- ground is
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

glaset sotar igen och det blir lite aska i röret
Thermia Biomatic 20+
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Re: Biomaticägare

Inlägg av patrick »

The Burner skrev:Sotar era "inspektionsrör" igen (alltså där man tittar igenom glaset).
Mitt verkar ha en tendens att sota igen så att det lägger igen halva röret.
det tilsammans med att det svärtar ner glaset gör ju att det inte fyller nån funktion om man inte gör rent ofta????
Kan det vara nån felinställning eller är det pelletskvaliteten det beror på eller Är det helt enkelt att det ska vara så?
Tanken med glaset är nog att man ska se att pannan kommer igång efter rengöring/sotning, och då har man ju även gjort rent glaset.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
GoranB
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 20:15
Ort: Boden

Inlägg av GoranB »

Tycker också att det är lite tveksamt med igensotat kikglas. Borde inte det indikera ofullständig förbränning ?
Ingen rökgasmätning är gjord (installerades i september), så jag drog till med 66% fläkt efter samråd med installatören.
Nog är det väl noggrannare än så med inställningen ?
Om man drar jämförelsen mot bilvärlden, visst känns det som att man måste mappa pannan (rökgasmätning-justering-mätning-justering osv) för att veta att inställningarna är rätt ?
Inte bara kolla färgen på askan och rökgastempen, eller?
Egentligen ville jag bygga en Babington
Biomatic 20+ tills dess.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Kanske är normalt då och som patrik skriver så gör man ju rent glaset också vid sotning men ur ren pervers synpunkt är det att lite roligt å se när det brinner :P
Vadå? Jag pyroman? :wink:
The sky isn´t the limit- ground is
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Yes.. Min sotar också igen och det lägger sig lite sot i inspektionsröret.. Jag gör rent också varje gång jag sotar, och visst blir man lite av en eld-fanatiker, för att det är kul att se när det brinner i pannan :wink: :wink:
Biomatic 20+
2tonpellets
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 09 okt, 2005 17:49
Ort: Kristianstad

Inlägg av 2tonpellets »

Min sotar oxå, annars kan jag bara hålla med föregånde talare - man står och glor ner i ett rör och tycker det är kul.... märkligt ;-)
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

glaset rengör man med en trasa och lite vatten.. Ingetannat.. Inga dunder medel eller någonting..

Det sa iallfall min installatör.. o det var mycket lätt att få den ren iallafall..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Börjar era glas att sota igen ganska så omgående?? Jag har ju bara haft pannan igång i nått dygn... och det är inte längre glasklart 8) :(

Har jag kassa inställningar eller är det så?

/ Fredrik

PS. Annars är jag mycket nöjd med pannan! Tack till alla som bidragit till information på detta forum! DS.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Tog bara några dar för mig med innan det började sota igen, sen blev det bättre efter andra sotningen. Gjorde rent glaset med lite "disk"-medel och det la nog sig en hinna på glaset osm gör att soten inte fastnar så bedrövligt..
Biomatic 20+
Skriv svar