Problem med Scandbio pellets

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Det stämmer nog att dom blandat ut råvaran med något skräp. Bulkleveransen från Laxå Pellets jag fick i början på januari var ovanligt spånrik.
Jag vägde in matningen som jag brukar göra för god förbränning, men efter några veckor märkte jag att brännaren hade gått med kraftigt luftöverskott. Eldstaden var alldeles vit inuti. Fick höja matningen med 20% innan det blev bra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Weyland »

Det är fler än Scandbio som har haft stora brister med kvaliteten i år.
Ja, visst finns det många dåliga leverantörer, men är ju bra om man hittar någon som levererar fin pellets i sitt område. Jag är nöjd med SCA som gett fin bulkpellets i år (6mm). Extra viktigt i tider av pelletsbrist att vaska fram bra alternativ då flera säkert tar med bark och annat skräp för att sälja pellets när det är bristvara.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
anso1971
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 24 mar, 2017 22:11

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av anso1971 »

Mycket stora problem. Köpte sju pallar småsäck i augusti, började elda i september, sedan började problemen. Spånpropp i skruven, koks, svart sot, svart rök, och pelletsen ligger och pyr långt efter att eldning avslutats.
Säljaren var hit och hämtade en säck som han skulle kvalitétstesta. Fick svar att pelletsen håller hög kvalité. Nu köper jag mindre kvantiter i butik av andra fabrikat i väntan på en lösning. Funkar utmärkt att elda med alla andra fabrikat vi provat hittills. Men jag har lagt alla besparingar på den obrukbara pellets som de menar är bra. Har inte pengar att köpa ytterligare pallar just nu så får fortsätta köpa säckvis i butik.
Iwabo Villa S2 monterad på Albin 230.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Snapphane »

Under 17-18 år med pelletseldning i två hus har jag aldrig upplevt koksning som med Scandbio.
På A3 i bostaden är koppen efter en vecka med förbrukning ca 200-250kg, till stora delar full med avlagringar.
Helt makalöst. Även mycket spån i bulken.
Representant varit på besök och bedömt pelletsen som ok.
De körde nyligen kampanj 10% varför jag nappade. Ca 2700:-/ton vid beställning fem ton.
Stora Ensos 6mm är det bästa jag haft.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Stegatorparn »

anso1971 skrev: fre 06 dec, 2019 20:26 Spånpropp i skruven, koks, svart sot, svart rök,
Mycket spån i pelletsen kan jag mycket väl tänka mig, men svart sot och svart rök innebär att förbränningen får alldeles för lite luft och att inställningen måste justeras tills röken försvinner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Snapphane »

Scandbio negerar onormal spånhalt och föroreningar. ”Fullgod pelletskvalitet”.
Askan ser väsentligen ok ut, men en analys vore intressant.
Pannbeläggning mörkgrå med lite brunt inslag. Ingen synlig rök. Rökgas 180-190, 10m skorsten.
Matning 40-70% spelar ingen roll.
A3:s programvara medger inte reglering av lufttillförseln men det kan man lösa med separat varvtalsreglering av fläkten eller mha spjäll för fläktens luftintag. Det känns inte aktuellt att minska luften.
Två år i rad har det behövts extra sotning av skorsten pga nästan stopp i vinkeln skorsten-pannkanal.
Avser göra test med säckar från annan fabrikant - t ex SCA och Derome men deras bulk är påtagligt dyrare än Scanbio. Ev sätta spånavskiljare på bulkförrådets skruv. Tveksam till att Optizon hjälper mot koksningen i koppen men det kan testas.
Mer kommer jag inte på att göra.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
anso1971
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 24 mar, 2017 22:11

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av anso1971 »

Efter 10 säckar Scandbio:
Bild

Efter 10 säckar annan random pellets:
Bild

Skruv och veckoförråd rengjord före varje påfyllning.

Svar från säljaren av Scandbio:
Hej.
Här kommer ett provsvar på pelletsen.
Proven visar att pelletsen håller hög kvalité enligt SS-EN ISO 17225-2:2014,A1
Jag bifogar ett provsvar och en produktspecifikation.
Vad som kan hända när pelletsen håller en hög kvalitet är att den lägger sig i botten av skruven och rullar ( då blir det som en kvarn och finfraktion av grövre smul uppstår)
Senast redigerad av anso1971 den lör 07 dec, 2019 14:50, redigerad totalt 1 gånger.
Iwabo Villa S2 monterad på Albin 230.
anso1971
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 24 mar, 2017 22:11

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av anso1971 »

Stegatorparn skrev: lör 07 dec, 2019 01:18 Mycket spån i pelletsen kan jag mycket väl tänka mig, men svart sot och svart rök innebär att förbränningen får alldeles för lite luft och att inställningen måste justeras tills röken försvinner.

Haft pelletsbrännaren sedan 2011 och aldrig behövt justera luften tidigare, hur gör man det?
Iwabo Villa S2 monterad på Albin 230.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Det går att justera fläkten på Iwabo S2 men det är enklare att minska pelletstrim med 1% i taget tills röken försvinner.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, det är ingen rolig situation med sju pallar dålig pellets i förrådet..

Uppenbarligen vidhåller de ju att kvalitén är inom ramen. Det behöver ju ändå inte betyda att den är bra.

Påverkar spån, så försök dränera på något sätt. Ex. via matningsröret.

Sedan får man efter bästa förmåga justera brännaren så att skiten går att förbränna, med accept av dålig förbränningsnivå och högt krav på skötsel.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
anso1971
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 24 mar, 2017 22:11

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av anso1971 »

Den som avgör om Scandbio pellets är tillräckligt dålig för att reklameras är tydligen en som person övervakar tillverkningen av Scandbios pellets.

Fråga Donald Trump om han tycker att han är en fantastisk president.
Iwabo Villa S2 monterad på Albin 230.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Problem med Scandbio pellets

Inlägg av ACP »

Scandbio har väl aldrig gjort rätt för sig. Dom har ju aldrig gjort fel (enligt dom själva) :roll:

Gör inte affärer med såna skitföretag. Dom är dessutom bland dom dyraste, så förstår inte alls varför folk ens handlar av dom. Lider med dig att du fått en så dålig produkt, och sen inte få nån ersättning.
Skriv svar