BIONA
Den modulerar inte efter effektbehov, utan efter att förbränningen ska bli så effektiv så möjligt vid de förhållandet som är vid varje givet tillfälle.
Vilket då kan innebära att den brinner med en effekt från kanske 9kw - 15kw
(gissning)
Vilket då kan innebära att den brinner med en effekt från kanske 9kw - 15kw
(gissning)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Inte så
Den är ju inte modulerande efter effektbehov, däremot varierar den effekten efter dragförhållanden vilket ju är en del av tekniken i den.
Idén är att arbeta så effektivt som möjligt när den arbetar och i övrigt stå still.
Det man kan sakna är den funktionen hos VikingBio som känner av stora tappvarmvattenuttag och då startar brännaren innan den kommit till starttemp. När man inte eldar mot acktank alltså, sen i somras gör jag det(solfångare) och jag är mer än nöjd
Idén är att arbeta så effektivt som möjligt när den arbetar och i övrigt stå still.
Det man kan sakna är den funktionen hos VikingBio som känner av stora tappvarmvattenuttag och då startar brännaren innan den kommit till starttemp. När man inte eldar mot acktank alltså, sen i somras gör jag det(solfångare) och jag är mer än nöjd
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Har jag fattat det rätt med att Bionan:s effekt är för stunden är det drag som man har just då. Vilket ju innebär att effekten helt följer draget. Ojämt drag är ojämn effekt.
Vilket borde innebära att det blir mycket svårt att få till den optimala inställningen för brännaren p.g.a att varje brännare har ju en verkningsgradskurva som inte är spikrak och därmed så finns det en optimal punkt där brännaren jobbar effektivast.
I Biona fallet så måste det väl vara hart när omöjligt att få brännaren att gå mot denna optimala punkt utan dragregulator.
Eller har jag förstått fel?
Vilket borde innebära att det blir mycket svårt att få till den optimala inställningen för brännaren p.g.a att varje brännare har ju en verkningsgradskurva som inte är spikrak och därmed så finns det en optimal punkt där brännaren jobbar effektivast.
I Biona fallet så måste det väl vara hart när omöjligt att få brännaren att gå mot denna optimala punkt utan dragregulator.
Eller har jag förstått fel?
Det lär ju inte gå bättre med en brännare som inte följer de parametrar som gäller för tillfället....
Konstant drag är önskvärt, så motdragslucka bör man kosta på sig.
Jag vet inte inom vilket spann i kw som det kan variera egentligen, men det är säkerligen inom 3-5kw...
Konstant drag är önskvärt, så motdragslucka bör man kosta på sig.
Jag vet inte inom vilket spann i kw som det kan variera egentligen, men det är säkerligen inom 3-5kw...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Nog nära
Den gissningen är nog bra, efter lite tidtagning å så där så har jag luskat ut att med 15pa inställning så kör bionan på sina 15kW. Som mest har jag pressat den till ca 17kw och som lägst ca 13.
Detta är högst ovetenskapligt skall tilläggas men från höften ligger det cirka på det viset.
Och JA, min egen erfarenhet från brännaren är att det är bra att ha sjysst drag från början, montera en dragregulator och sedan kan man gotta sig åt bionans förmåga att justera in sig efter olika bränslen
Att använda styrningens "kompetens" till att kompensera ojämt drag är väl inte det bästa även om det faktiskt fungerar. Gissar att verkningsgraden skulle bli betydligt sämre precis som MP är inne på.
det jag sa om dragförhållanden stämmer ju så länge man har samma pellets , i vilket fall kompenserar den men dragregulatorn är bra för ekonomin.
För all eldning, även (tvi tvi) gas och olja skulle jag vilja påstå inte sant ?
Detta är högst ovetenskapligt skall tilläggas men från höften ligger det cirka på det viset.
Och JA, min egen erfarenhet från brännaren är att det är bra att ha sjysst drag från början, montera en dragregulator och sedan kan man gotta sig åt bionans förmåga att justera in sig efter olika bränslen
Att använda styrningens "kompetens" till att kompensera ojämt drag är väl inte det bästa även om det faktiskt fungerar. Gissar att verkningsgraden skulle bli betydligt sämre precis som MP är inne på.
det jag sa om dragförhållanden stämmer ju så länge man har samma pellets , i vilket fall kompenserar den men dragregulatorn är bra för ekonomin.
För all eldning, även (tvi tvi) gas och olja skulle jag vilja påstå inte sant ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Kvarnen och brännaren tål en del skräp!!
Hittade en förbränd metallklump, stor som en m10 mutter ungefär i sintringslådan.
Jag tyckte väl kvarnen lät lite konstigt ett tag.
Monterade sönder brännare och kvarn, ser inget som har tagit skada..
Undra var den där klumpen kom i från, hittade inga skruvar som saknade muttrar osv.....
Hittade en förbränd metallklump, stor som en m10 mutter ungefär i sintringslådan.
Jag tyckte väl kvarnen lät lite konstigt ett tag.
Monterade sönder brännare och kvarn, ser inget som har tagit skada..
Undra var den där klumpen kom i från, hittade inga skruvar som saknade muttrar osv.....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
-
- Fröträd
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fre 06 feb, 2004 19:00
- Ort: Kolmården
- Kontakt:
Ljudnivå
Ni som har Biona, tycker ni att den väsnas mycket? Man kan ju tänka sig att den skulle göra det med kvarn och allt. När man sen läser rapporter från bionaägare att deras brännare låter som reaplan blir man orolig.
Jag är på gång att investera i pelletsanläggning, och ljudnivå är inte helt oviktigt. Vissa ljud har ju en förmåga att fortplanta sig överallt i ett hus, och jag är rätt kinkig när det gäller störande ljud. Jag irriterar mig till och med på oljebrännaren fast den knappt hörs på entreplanet
Jag är på gång att investera i pelletsanläggning, och ljudnivå är inte helt oviktigt. Vissa ljud har ju en förmåga att fortplanta sig överallt i ett hus, och jag är rätt kinkig när det gäller störande ljud. Jag irriterar mig till och med på oljebrännaren fast den knappt hörs på entreplanet
reaplan
reaplan är en överdrift om man pratar volymen
Nä, det låter mer som när du tänder upp en gasolbrännare, hörs precis när gasen från brännkammaren antänds sen upphör det.
M10 mutter ???
Nä, det låter mer som när du tänder upp en gasolbrännare, hörs precis när gasen från brännkammaren antänds sen upphör det.
M10 mutter ???
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
väggljud
Det man nog skall se upp med är så att om man har vägggenomföring ganska snart efter kvarnen så att man inte monterar skruven för tajt mot väggen utan har någontyp av flexande material där, typ brandfog rör sig ju något. Annars kan man nog får kvarnljudet ut i väggarna.
Men hos oss är det inget problem iaf, den hörs men bara precis utanför pannrumsdörren s.a.s. fläkten hörs mer än kvarnen tycker jag.
Men hos oss är det inget problem iaf, den hörs men bara precis utanför pannrumsdörren s.a.s. fläkten hörs mer än kvarnen tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.