Rökgastemperaturen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bikz
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 18:44

Rökgastemperaturen

Inlägg av bikz »

Hej
Jag har en Combifire panna och en janfire flex-a brännare ny installerad för en vecka sedan, Enligt reklamen behöver man inte sota pannan mer än ca 2 gånger per år.
Jag har ställt termostaten på 80 grader och när brännaren slår i från så ligger rökgastemperaturen på 120 grader , så jag undrar är det för lågt eller är det bra.
Mvh Bikz :?:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rökgastemperaturen

Inlägg av André »

bikz skrev:Hej
Jag har en Combifire panna och en janfire flex-a brännare ny installerad för en vecka sedan, Enligt reklamen behöver man inte sota pannan mer än ca 2 gånger per år.
Jag har ställt termostaten på 80 grader och när brännaren slår i från så ligger rökgastemperaturen på 120 grader , så jag undrar är det för lågt eller är det bra.
Mvh Bikz :?:
Kolla med en ugnstermometer 50 cm från skorstens toppen vad tempen ligger på där.. Den bör va 65 grader men om du har motdragslucka något lägre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bikz
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 18:44

Inlägg av bikz »

Ja jag har motdragslucka det följde med pannan, i pannan sitter det en plåt som är flyttbar den ligger precis ovanför brännaren,
installatören sa att om man flyttar den bakåt så får man högre rökgastemperatur.
Men då går det väll mer pellets va?
det är väll en avvägnings fråga låg temp och fukt i skorstenen.
eller hög temp och mer pellets.
Installatören sa att 145 grader är det optimala stämmer det ? :roll:
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bikz skrev: Installatören sa att 145 grader är det optimala stämmer det ? :roll:
Så låg som möjligt bara de inte blir kondens är det bästa.. Ju lägre avgastemp ju bättre verkningsgrad men inte under 65 grader 50 cm från skorstenstoppen.. Då du har motdragslucka så kan du ha lägre avgastemp vid skorstenstoppen..

Hmm vad va de ABSO skrev.. :? Började rökgasen kondensera vid 49 grader med en co2 på 10% .. Vart har ABSO tagit vägen tro :?:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jodd
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:04
Ort: Borås

Inlägg av jodd »

jag har en combifire 40kw och har rökgastemp på 95grader nysotad.

som sagt ju lägre rökgas temp du har ju bättre verkningsgrad har du.

sedan är det skorstens problemet, har du för låg rökgas temp kan du få kondens i skorstenen, detta kan vara ett problem, men det kan lösas med ett insatsrör eller om man har tur som jag och fann att det satt ett höganäs keramikrör i redan.. sedan kan man ju alltid sätta dit en huv över så det inte regnar rätt ner i hålet.
Janfire flex-a, Combifire 40, Pellistore,
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
bikz
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 18:44

Inlägg av bikz »

Efter att brännaren slagit i från och pannan ligger på 80 grader så stack jag in handen i genom motdragsluckan, där fick jag känna vilket drag det var, värmen i från pannan som bara sugs ut det måste bli en stor energi förlust kan man göra någonting åt det tro.
Eftersom jag har inbyggd rökgastemp i pannan så kunde jag se att det var73 grader och den värmen sugs väll bara ut av skorstensdraget.
Mvh Bikz :(
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

En fråga.

En låg rökgastemperatur behöver väl inte alltid vara ett kvitto på en bra inställd panna, Detta bygger väl också på att du får en fullständig förbränning av pelletsen. Dvs. om man har låg rökgastemp men tycker att det blir mycket aska och förbrukning kanske man skall undersöka saken.

Kör nu min Fokus EKO 20 utan lågriktare och märker att jag får klart lägre rökgastemperaturer (50-80 grader) jämfört med när jag körde den med lågriktare (Focus rekommendationer). (Lågan kyls av när den träffar hölje till vattentanken?)

Tyvärr så skapar lågriktaren vissa problem med brännarstopp som följd, så jag behöver modifiera den.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bikz skrev:Efter att brännaren slagit i från och pannan ligger på 80 grader så stack jag in handen i genom motdragsluckan, där fick jag känna vilket drag det var, värmen i från pannan som bara sugs ut det måste bli en stor energi förlust kan man göra någonting åt det tro.
Eftersom jag har inbyggd rökgastemp i pannan så kunde jag se att det var73 grader och den värmen sugs väll bara ut av skorstensdraget.
Mvh Bikz :(
De är dom så kallade genomströmningsförlusterna.. :wink:

Sommartid skulle det nog funka med en lucka som stängde till rökgången men då förutsatt att det inte finns någon glöd kvar i brännaren.. Så rökkanalen kan inte blockeras direkt brännaren stoppar o på vintern står ju brännaren still så kort tid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Eric Hjalmarsson skrev:En fråga.

En låg rökgastemperatur behöver väl inte alltid vara ett kvitto på en bra inställd panna, Detta bygger väl också på att du får en fullständig förbränning av pelletsen. Dvs. om man har låg rökgastemp men tycker att det blir mycket aska och förbrukning kanske man skall undersöka saken.

Kör nu min Fokus EKO 20 utan lågriktare och märker att jag får klart lägre rökgastemperaturer (50-80 grader) jämfört med när jag körde den med lågriktare (Focus rekommendationer). (Lågan kyls av när den träffar hölje till vattentanken?)

Tyvärr så skapar lågriktaren vissa problem med brännarstopp som följd, så jag behöver modifiera den.
Efter att ha modifierat min Lågriktare (Gustavs modell) sjönk min rökgastemperatur med 20-25 grader till 120. Det måste ju tolkas som att förbränningen blev mer ineffektiv, eller? Har inte verifierat förbrukningen
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

jodd skrev: som sagt ju lägre rökgas temp du har ju bättre verkningsgrad har du.
Det är ju inte så enkelt. Vid en CO2 halt på 8% och rökgastemp på 180 gr så har du en verkningsgrad på 83 %. Skulle du kunna optimera förbränningen så du får 12% CO2, så kan du öka rökgastempen till 240 gr och ändå ha en verkningsgrad på ca 85%.

Hellre än att stirra sig helt blind på rökgastemperaturen, bör man satsa på att optimera förbränningen. Det är därför inte så intressant att jämföra rökgastemperaturen som är så vanligt här på forumet, den ger bara en del av sanningen...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Agerod skrev:
Det är ju inte så enkelt. Vid en CO2 halt på 8% och rökgastemp på 180 gr så har du en verkningsgrad på 83 %. Skulle du kunna optimera förbränningen så du får 12% CO2, så kan du öka rökgastempen till 240 gr och ändå ha en verkningsgrad på ca 85%.

[/quote]

Hmmm är det så dom räknar (installatörerna) då man får veta verkningsgraden??

T.ex vad har man då för verkningsgrad om man har en CO2 på 12% o rökgas temp på 135 grader blir de då ca 90%??
Han som köpte min gammla brännare har dessa värden o frågade mej om vad han kunde tänkas ha för verkningsgrad men de kunde jag inte svara på men såg nu detta.. :?

Jag läste nånstans (äfab tror jag) att en sänkning av rökgas tempen med 100 grader ökade verkningsgraden med 5% så om man ser till exemplet ditt så skulle kompisen ha ca 90% verkningsgrad då.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Rökgasförlusten qA (%) kan för pelletseldning beräknas genom:


qA = f * (AT - VT)/CO2


där f = konstant (0,74 för pellets)
AT = rökgastemperatur
VT = förbränningsluftstemperatur (temp i pannrummet)
CO2 = koldioxidhalten i rökgaserna (i %)

och förbränningsverkningsgraden η (%) är följdaktligen:


η = 100 - (f * (AT - VT)/CO2)


Din kompis har alltså en förbränningsverkningsgrad på ca 92%.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Agerod skrev:

Din kompis har alltså en förbränningsverkningsgrad på ca 92%.
Ok då kommer han bli överlycklig för han trodde att de kanske skulle va 70% då brännaren är från -96 :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar