Öka pannvolymen.

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
vasara

Öka pannvolymen.

Inlägg av vasara »

Nu när jag har bott nere i pannrummet senaste veckan och bråkat med elpatronen så har jag funderat på lösningar för att få mer varmvatten. Pannan rymmer ca 105l och vi har plattvärmeväxlare. När brännaren är igång så är det inga problem med varmvattnet men om den är i vänteläge och ska starta under en dusch så måste elpatronen hjäpa till.
Har tänkt på diverse olika lösningar, bla separat vvb, elkassett eller liten ack-tank.
Häromdan råkade jag hamna på ett värmepumpsforum och såg att det finns nåt som heter volymtank. De är mindre än ack-tankar, hittade en på 100l som säkert kunde vara bra för mitt behov.

Ser ni nåt problem med att använda en volymtank i min anläggning?
Jag har ju redan en cirk-pump till värmeväxlaren och den skulle jag nog kunna sätta på kontinuerlig drift så att vattnet cirkulerar mellan panna och volymtank hela tiden, det är så det är tänkt att fungera va?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av André »

Vad har brännaren för starttemp? Går ju öka den till 85 grader i värsta fall.
Annars är nog smartaste att installera en elberedare som matas med vv från pannans vvx, blandningsventilen monteras då efter elberedraren. Är ju optimalt om du inte vill elda pellets på sommaren vilket knappast är billigare än el heller..
Volymtanken används för att få längre gångtid på vp just genom att öka vattenvolymen i systemet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vasara

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av vasara »

Ja en vvb vore väl det enklaste, men då värms en del av varmvattnet av el och jag vill klara mig med bara pellets när jag ändå eldar. Tänkte att 100 liter till borde hjälpa rätt mycket.

Hur kopplar man vvb efter vvx, tänkte att man vill ju inte att allt vatten går igenom den för då blir ju det mesta varmvattnet eluppvärmt. Eller tänker jag fel?
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av Nordin »

Intressant tråd, har själv letat efter en liknande lösning då mängden varmvatten inte räcker till oss, jag har hittills varit ganska inställd på en acktank men inte kommit till skott ännu, gissar på att 100-150L extra skulle göra stor skillnad för oss.

Jag vill också i längsta möjliga mån endast elda pellets och inte någon elpatron, skulle det fungera att koppla in en varmvattenberedare för att utöka volymen och sedan stänga av elvärmningen på den? Och eventuellt endast köra den sommartid om det skulle vara mer fördelaktigt då.
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av André »

vasara skrev:Ja en vvb vore väl det enklaste, men då värms en del av varmvattnet av el och jag vill klara mig med bara pellets när jag ändå eldar. Tänkte att 100 liter till borde hjälpa rätt mycket.

Hur kopplar man vvb efter vvx, tänkte att man vill ju inte att allt vatten går igenom den för då blir ju det mesta varmvattnet eluppvärmt. Eller tänker jag fel?
De blir knappast många kW för elberedraren om du kopplar in den efter pannan/vvx, helt enkelt kopplar du in den på utgående vv från vvx sedan till elberedarens kallvattenintag. Skålningskyddet efter elberedaren så att du matar elberedaren med maxtemp från pannan.
Ställ elberedaren på 60-65 grader så kommer du ha gott om vv med en beredare på 150-200 liter..
Men tveksamt att de lilla som elpatronen hjälper till vid dusch går spara in kostnaden för elberedare/acktank om man eldar pellets hela året..

Acktank är ju en rätt dyr installation då det krävs laddomat mm för att det ska funka som det är tänkt, om dom inte va så dyra skulle en liggande dubbelmantlad beredare under taket ovanför pannan varit idé men dom är som sagt för dyra tycker jag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av Nordin »

Det har malt ett tag i huvet och jag tror att det får bli en beredare på det sätt du beskriver framöver, kanske längre fram mot sommaren.

Har en kollega som nyss borrat bergvärme som säljer sina två 500l tankar inkl. allt för 1200kr. Har dock sämre koll på vad det är för laddomat osv.

Men just nu lutar det åt en varmvattenberedare på ca 200L, vi har idag endast 145L varmvatten.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
vasara

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av vasara »

Vi har ganska lika system och funderingar märker jag. Jag har tänkt på olika lösningar igen och egentligen borde ju en varmvattenväxlare ge mycket mer varmvatten än en vvb eftersom den värmer vattnet allteftersom man använder det. Borde väl ge oändligt mycket varmvatten om pelletsbrännaren är ställd på tillräckligt hög effekt?
Jag är begränsad till 13kW med pellets i min panna men i en bättre panna borde det funka bra med bara vvx. Jag skulle kanske kunna få ut mer varmvatten med mina 10-13kW om jag hade en vvx anpassad till mina förutsättningar?
Om den ska vara större eller mindre än den jag har nu vet jag inte, pannan är ju gjord för 25kW oljebrännare.

Nåväl, får se hur det blir, nu när elpatronen funkar som den ska så verkar vi ha tillräckligt med varmvatten. Tempen sjunker medans brännaren startar och då går elpatronen in och sen när brännaren väl är igång så håller de tillsammans tempen uppe.
Billigaste alternativet är väl att försöka få sambon att duscha med lite mänskligare temperatur!

@André: ja du har nog rätt om elförbrukningen, blir väl inte så mycket eluppvärmt varmvatten som behövs egentligen. Inkopplingen verkar ju enkel iaf!

Direktcitering borttagen. / Roli
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av André »

För att få obegränsat vv vid dusch krävs ca 23 kW effekt med stängd shunt, alltså bara för vv produktion sen tillkommer det huset förbrukar för värmen som brukar ligga kring 10 kW kallaste dagen..
Kan som sagt även göra så man klarar sej om man ställer upp drifttempen på pannan till ex 85 grader iaf vintertid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av KB-U »

Lite elstyrning så att brännaren startar tidigare kan lösas med en flödesvakt på varmvattenledningen. Om pannans temperatur är mellan "stop-temp" och "start-temp" och varmvattenflödet startar så får brännaren gå igång och gå till "stop-temp" uppnås. Nackdel, det kan bli en hel del starter och korta gångtider. Beroende på dragningen av VV-ledningarna så skulle man kunna "förfina" det hela med att sätta flödesvakten så den endast känner flödet till duschen...
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Öka pannvolymen.

Inlägg av danei »

Jag körde med en sådan lösning. Det gick utmärkt att sätta en Reed switch utanpå den ordinare flödesvakten. En mycket billig modd, senare förbättrade jag den med ytterligare en termostat, så det var olika start temperaturer beroende på om varmvatten tappades eller ej.
Skriv svar