grå svart, hård kaka på rostret????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
zagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 15:57

grå svart, hård kaka på rostret????

Inlägg av zagge »

Efter ca 5 dagars eldning tog ja ut brännaren för att rengöra, hela rostret var då täckt med en 1,5-2cm tjock gråsvart hård kaka typ ihop brändt grus ser d ut som!! Nån som upplevt detta eller ä d normalt!!!Vet inget om detta men tror att d int ska va så!!!
Mvh
Nybliven o novis janfire eldare!! :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De är den berömda sintringen.. :wink:

Men 1,5-2 cm på 5 dagar lät mycke.. :?
Vad kör du på för pellets??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stefan E
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 01 okt, 2005 14:43
Ort: Skåne

Inlägg av Stefan E »

Jag askar ur min panna var 14:e dag. Då har jag kanske 2 - 3 mindre "fläckar" på ca 10 mm diameter och 2 mm tjocka. Tar en slö morakniv och skrapar loss. Alltså inga problem med sintring.
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
zagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 15:57

Inlägg av zagge »

Jag kör på sollet tro ja det hette, skellefteå pellets. Upptäckte när ja var nere i pannrummet så startade brännare tre gånger under en timme, sista gången så gick fläkten igång han matade pellets ett par gånger sen stanna fläkten o d bara låg o glöde i brännaren med en ny kaka som följd???
Mvh
Nybliven o novis janfire eldare!! :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zagge skrev:Jag kör på sollet tro ja det hette, skellefteå pellets. Upptäckte när ja var nere i pannrummet så startade brännare tre gånger under en timme, sista gången så gick fläkten igång han matade pellets ett par gånger sen stanna fläkten o d bara låg o glöde i brännaren med en ny kaka som följd???
Mvh
Då är det nog inte pelletsen de beror på..

Kör du brännaren på underhållsglöd??
Låter ändå som nå är galet då den går 3 ggr/tim nu.. Min gick 3 ggr/tim då de va -25 ute.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 15:57

Inlägg av zagge »

Ja kör på läge två, har provat läge ett också men vart ingen skillnad... Har ju även lite hög pellets förbrukning tyck ja två säckar om dan!!!
Mvh
Nybliven o novis janfire eldare!! :)
Stefan E
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 01 okt, 2005 14:43
Ort: Skåne

Inlägg av Stefan E »

Varkar konstigt med 3ggr/timme. Sjunker tempen i pannan så snabbt
att brännaren går igång så ofta eller går brännaren igång fastän du har hög panntemp?
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
bikz
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 18:44

Inlägg av bikz »

Jag har nu sotat min flex-a för första gången efter 1 veckas körning
och det var bara lite fastbrännt som jag skrapade löst.
Då har jag kört på läge 2 och det har gått 8st 16kg säckar på
7dagar.
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
zagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 15:57

Inlägg av zagge »

Stefan E skrev:Varkar konstigt med 3ggr/timme. Sjunker tempen i pannan så snabbt
att brännaren går igång så ofta eller går brännaren igång fastän du har hög panntemp?
Brännaren startar vid hög panntemp, har på 10 dagar förbrukat 17 säckar , tycker det känns mycket men har ju inge o jämföra med!!!
Men leverantören var här o justerade lite i fredags o nu upplev ja att d går mindre iallafall!!!
Mvh
Nybliven o novis janfire eldare!! :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zagge skrev:
Brännaren startar vid hög panntemp, har på 10 dagar förbrukat 17 säckar , tycker det känns mycket men har ju inge o jämföra med!!!
Men leverantören var här o justerade lite i fredags o nu upplev ja att d går mindre iallafall!!!
Mvh
27 kg/dygn har du stort/energikrävande hus??

Ju högre panntemp du har ju större blir strålningsförlusterna.. :wink:

När jag hade janfiren körde jag med panntermostaten på 60° (då de blev riktigt kallt 70°) de blev klart mindre förbrukning än då jag körde med 85° som tidigare husägaren rekomenderade..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 15:57

Inlägg av zagge »

Värmer upp ca 80-90 kvadrat, har väl inte dom bästa fönstren o så men tyck int dom ska stjäla riktigt så mycke!!! :?
Får väl se, sen dom va här i fredas så har d gått ca 22kg dygnet men d ha ju blivit lite varmare ute!!!
Mvh
Nybliven o novis janfire eldare!! :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zagge skrev:Värmer upp ca 80-90 kvadrat, har väl inte dom bästa fönstren o så men tyck int dom ska stjäla riktigt så mycke!!! :?
Får väl se, sen dom va här i fredas så har d gått ca 22kg dygnet men d ha ju blivit lite varmare ute!!!
Mvh
Hoppsan!!! De är knappt hälften så stort hus som jag har o vi verkar bo i samma klimat zon.. Jag förbrukade dygnen då de va kallt förra veckan 17 kg/dygn på 215 kvm byggt -73 med 14 cm isolering i väggarna iof med nya 3 glas fönster..

Vad har du för panna??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 15:57

Inlägg av zagge »

Ja tro den heter exo -58:as årsmodell!!!
Mvh
Nybliven o novis janfire eldare!! :)
Skriv svar