Problem - TB Mini

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Xalibur
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 10 maj, 2013 10:02

Problem - TB Mini

Inlägg av Xalibur »

Har ett märkligt problem med min pelletsbrännare. Brännaren är en TB Mini (2008) som är kopplad till en Albin Futura Miljö (1994). Har fungerat fantastiskt bra senaste åren men nu bråkar den med mig. Symptomen är följande: Ibland när pelletsbrännaren har kört en omgång och pannan är uppe i måltemperatur så förstår inte pannan detta utan Olja-lampan fortsätter lysa (men pelletsbrännaren stängs av precis som den ska). När pannan sedan går ner i temp och pelletsbrännaren borde starta igen så gör den inte det, troligen eftersom den inte förstått att den var klar vid tidigare körning? Styrningen för elpatronerna däremot fungerar bra, de går in när de ska och stänger av när de ska.

Jag har provat med två olika styrboxar och två olika brännare men båda uppvisar samma beteende vilket får mig att tro att det är styrningen från pannan till pelletsbrännaren som strular på något sätt. En annan intressant detalj är att när pannan gått ner i temperatur och borde startat pelletsbrännaren, så hjälper det inte om jag tar bort ström från brännaren och "startar om den". Däremot går den igång direkt om jag byter styrbox.

Någon som har något tips om vad jag ska göra?

Mvh
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem - TB Mini

Inlägg av Eldvin »

Mät spänningen . Nu vet jag ej hur de är gjort på din panna , men får brännaren ström från termostater ???
Xalibur
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 10 maj, 2013 10:02

Re: Problem - TB Mini

Inlägg av Xalibur »

Hej, tack för svar. Ja brännaren får ström från termostaten som jag förstår det, bifogar bild från manualen.
Inkopplingsanvisning TB Mini
Inkopplingsanvisning TB Mini
TB Mini inkoppling el.png (34.8 KiB) Visad 5159 gånger
Lite mer info: Igår kväll innan jag gick och la mig så hade brännaren stannat (den tyckte den var klar) men oljelampan lös fortfarande. Jag lät den vara så, nu i morse så verkar brännaren gått som vanligt hela natten och Olja-lampan var släckt. Verkar som att ibland fungerar det som det ska och ibland inte...
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem - TB Mini

Inlägg av Eldvin »

Nu vet inte jag hur det är kopplat i pannan, men ponera att de sitter nått lite relä där som get ström till brännaren som det är glapp i eller börjar bli trött. Oljelampan får ström före relät och lyser därför. Man skulle ju kunnat koppla en liten lampa på brännaren så ser man tydligt om dem får ström eller inte.
Xalibur
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 10 maj, 2013 10:02

Re: Problem - TB Mini

Inlägg av Xalibur »

Hej! Nu har jag lite mer input efter en tids frånvaro. Hade en reparatör här som också hade teorin om att antingen oljetermostaten i pannan eller något relä krånglar. Han kunde tyvärr inte felsöka det utan hans tips var att hitta ett nytt styrkort, vilket inte lär vara helt enkelt. Hur som helst, när man mäter spänningen ut från termostaten så ser dock allting rätt ut, men jag antar att det kan räcka med något litet avbrott för att det ska börja krångla. Den skickar ut spänning när den ska och stänger också av när den ska.

Det intressanta nu är att händelseförloppet har ändrats en aning. Nu är det så här:

1. Jag kopplar in en av styrboxarna till pelletsbrännaren. När pannan går ner i temp så går pelletsbrännaren igång. JObbar upp sig till måltemp och stänger av pelletsbrännaren. Spänningen från termostaten försvinner.
2. Nästa gång när termostaten slår till skickar den återigen spänning till pelletsbrännaren. Dock sätter den inte igång, precis som att styrboxen "hängt sig" eller liknande. Ibland kan den hoppa igång om jag går in och ändrar på effektläget på själva styrboxen.
3. Om jag däremot byter till den andra styrboxen så hoppar brännaren glatt igång, dvs vi är tillbaka på punkt 1 ovan. Nästa gång den ska gå igång så händer ingenting.

Detta är alltså testat med två olika styrboxar och två olika brännare, precis samma händelseförlopp med båda. En annan notering är att om jag hamnat i läge 2, dvs pannan skickar spänning till pelletsbrännaren men den går inte igång - om jag då drar ut strömmen från styrboxen, låter den stå en kvart, kopplar sen i sladden igen, så går den återigen glatt igång enligt punkt 1. Alltså precis som att det finns någon slags låsning i styrboxen så den inte förstår att den ska gå igång. Några tips?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem - TB Mini

Inlägg av Eldvin »

Börjar fundera på om nått e glapp?? Inte så att överhettningsskyddet i termostaten är glapp?? Eller på fallröret om de finns nått....
Skriv svar