Bionet mot acktank, extern tempgiv. avstängning. cirk.pump?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Bionet mot acktank, extern tempgiv. avstängning. cirk.pump?

Inlägg av henricnystrom »

Är det någon som kör med tempgivare i acc-tank iställllet för givare i pannan. Samt avstängning av cirkulationspump från pannan mot acc.-tank?
Som jag ser det så vill jag ladda upp tanken så högt som möjligt och sedan stänga av pannan samt cirk.pump. För att starta pannan så måste ju givaren sitta i tanken. Det är där temperaturen är intressant. Jag kommer i dagarna hämta det nya chippet med intällning av hysteres på 30 grader. Och då kommer dennna lösning bli kanon om det går att lösa...
Hur löser man detta?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har tempgivaren i acktanken o de funker fint.. Kör 32 graders tempdiff..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Använde du den befintliga givaren ifrån pannan? kör du cirkulationspumpen hela tiden? Alltså den som matar in uppvärmt vatten i tanken. Och vilken hastighet kör du den på. Jag upplever att det är svårt att få till skiktningen i tanken.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

henricnystrom skrev:kör du cirkulationspumpen hela tiden? Alltså den som matar in uppvärmt vatten i tanken.
Pumpen som laddar tanken skall bara gå när brännaren är igång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

henricnystrom skrev:Använde du den befintliga givaren ifrån pannan? kör du cirkulationspumpen hela tiden? Alltså den som matar in uppvärmt vatten i tanken. Och vilken hastighet kör du den på. Jag upplever att det är svårt att få till skiktningen i tanken.
Jag kör med panngivaren som följer med bequemen o har den monterad 40 cm ner på acktanken (från toppen sett)

Laddomat pumpen startar/stoppar när panntempen är 70 grader.. Har en givare i panntoppen till denna.. Jag kör pumpen på lägsta hastighet o har 72 graders termostat i den..

Ang skiktningen är det problem under laddning el urladdning??

Har du vv slingor el förrådsberedare??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Tack Andre för svaret, du verkar ha fattat läget!
Var det svårt att få ihop start och stopp av cirk. pump med panndriften. Vad har du för hysteres inställd på pannan. Skulle det inte vara bättre med en tvåstegstermostat (en tempnivå för start, en för stopp)? Din koppling innebär väl att du får problem att värma upp hela tanken. Det blir ju varmast i toppen. Eller rör det om så i tanken när du börjar ladda så att det löser sig utav sig själv.Eftersom jag inte stänger av pumpen så vet jag inte om jag har problem vid urladdning eller laddning, men någon skiftning har jag inte.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

henricnystrom skrev:Tack Andre för svaret, du verkar ha fattat läget!
Var det svårt att få ihop start och stopp av cirk. pump med panndriften. Vad har du för hysteres inställd på pannan. Skulle det inte vara bättre med en tvåstegstermostat (en tempnivå för start, en för stopp)? Din koppling innebär väl att du får problem att värma upp hela tanken. Det blir ju varmast i toppen. Eller rör det om så i tanken när du börjar ladda så att det löser sig utav sig själv.Eftersom jag inte stänger av pumpen så vet jag inte om jag har problem vid urladdning eller laddning, men någon skiftning har jag inte.
Det är inga problem att få till start/stopp av cirk.pump..
Jag har en vanlig dykrörstermostat från rinkabyrör för 205:- den är ställd på 70 grader.. Den sitter på pannan..

Har 32 graders hysteres, Start/stopp 45/77 grader..
Jag har 72 graders termostat i laddomaten o då ligger vattnet ur pannan på 80 grader o när det är 77 grader 40 cm från panntoppen är det 65 i botten.. Går ju sätta en 83 graders termostat oxå då skulle tempen ur pannan va ca 90 grader o tanken laddas varmare men då bör tanken va bra isolerad.. Inte bara 60 mm mineralull.. :(

Så det funkar bra med en tempgivare för tanken värms ju uppifrån o ner när man kör med laddomaten.. laddomat pumpen fortsätter att gå så pannan laddas ur tills den når 72 grader då stänger laddomat termostaten.. Laddomaten ser till så att de blir bra skiktning i tanken..

Laddar man acktanken med bara en cirk.pump (utan laddomat) så blandas det om i tanken o de blir ingen skiktning.. Då blir det samma temp i hela tanken..

Har du ingen termiskventil/laddomat??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André: Vilken Laddomat har du? Är det 21:an?

Jag har en 21:a och körde tidigare med bara dykrörstermostat i pannan men då gick ackreturen i taket och Laddomaten satt över pannan (ger inte mycket för s.k. proffsmonterad utrustning). Men efter att jag flyttat ackreturen till golvnivå och monterat Laddomaten vid pannans returinlopp så var det svårt att få upp panntempen. Blev tvungen att komplettera med rökgastermostat för att få upp panntemperaturen, självcirkulationen är för effektiv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:André: Vilken Laddomat har du? Är det 21:an?
Jag har laddomat 10 o den har ingen själcirkulationsfunktion..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: Jag har laddomat 10 o den har ingen själcirkulationsfunktion..
Det förklarar saken, med att du kan köra med dykrörstermostat i din panna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Laddomatfunktion?

Inlägg av henricnystrom »

Tjenna Andre.
Jag förstår inte din funktion på laddomaten.
Du skriver att du har 80 grader utifrån pannan och laddomaten stänger av vid 70 grader. När pannan startar så innebär det väl att pannan stannar med en gång?! Det känns lite konstigt det här. Det känns omvänt på något sätt. Jag vill att cirk.pumpen skall starta när temperaturen är för låg i acc-tanken. Hur får du tempgivaren över pannan att känna någon temperatur när du inte har någon cirkulation?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Laddomatfunktion?

Inlägg av André »

henricnystrom skrev:Tjenna Andre.
Jag förstår inte din funktion på laddomaten.
Du skriver att du har 80 grader utifrån pannan och laddomaten stänger av vid 70 grader. När pannan startar så innebär det väl att pannan stannar med en gång?! Det känns lite konstigt det här. Det känns omvänt på något sätt. Jag vill att cirk.pumpen skall starta när temperaturen är för låg i acc-tanken. Hur får du tempgivaren över pannan att känna någon temperatur när du inte har någon cirkulation?
Du har förståt hur laddomaten funkar o har du en sådan inkopplad mellan panna o acktank?? Här fins info om funktionen annars http://www.termoventiler.se/upload/doku ... 1000_s.pdf

Laddomaten/laddpumpen går bara då pannan är varmare än 70 grader..
Pannan/brännaren styrs av tempen i acktanken så när tempen i acktanks toppen sjunkit till 45 grader startar brännaren för att sedan stoppa när tempen är 77 grader i toppen på ackanken.. Då är tempen i botten på acktanken ca 65 grader men pannan är då 83 grader o då fortsätter laddpumpen gå tills tempen i pannan är 70 grader fast brännaren stannat..

Laddomaten blandar vatten från botten på acktanken o toppen på pannan så de inte kommer kallvatten in i pannbotten med risk för kondes o upprostad panna.. Det sköter en termostat i laddomaten o den går att byta till vad man tycker är lämpligt t.ex 72 grader som jag har men de finns termostater för både varmare o kallare temp.. Laddomaten bestämmer hur varmt vattnet ska va då det kommer in i pannan o ju varmare vattnet är in ju varmare är de oxå ut ur pannan..

Brännaren går efter tempen i acktanken så på sommaren när det är närmare 2 dygn sedan den gått är panntempen bara drygt 20 grader då brännaren startar..
Men sätter du tempgivaren till brännaren på pannan o håller den konstant varm så ska du ha tempgivare på tanken som startar laddpumpen.. Men den kopplingen rekomenderar jag inte.. Då har du ständiga värmeförluster från pannan o brännaren måste underhållsvärma pannan fast tanken inte behöver någon värme.. Har man stor tank el litet värmebehov så kan de gå flera dygn mellan gångerna då tanken behöver laddas.. Då försvinner hela vitttsen med acktank..

Vad har du för acktank??
Har du någon laddomat el är det bara en cirkulationspump??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Inlägg av henricnystrom »

Hej Andre. Jag är helt inne på hur det funkar nu efter lite funderande. Jag har ingen laddomat installerad. Funderar verkligen på om det skall vara nödvändigt men det finns väl en poäng ändå. Om man tänker sig en låg temp in i botten på pannan och pannan inte hinner värma upp till över 70 grader då stannar pumpen. Det kan bli en jäkla massa start och stopp på den då. Har du något mer att tillägga, mycket intresant dialog dähär, tycker jag iallafall. Tack för hjälpen.
//Henric
Pellets känns ok.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

henricnystrom skrev:Hej Andre. Jag är helt inne på hur det funkar nu efter lite funderande. Jag har ingen laddomat installerad. Funderar verkligen på om det skall vara nödvändigt men det finns väl en poäng ändå. Om man tänker sig en låg temp in i botten på pannan och pannan inte hinner värma upp till över 70 grader då stannar pumpen. //Henric
Du behöver ingen laddomat för du har väl en cikulationspump nu??

Då kan du montera en termiskventil mellan panna o tank... Det finns termiska ventiler/termostatinsatser med öppningstemp 61, 72, 80, 85 grader.. Med tanke på att du har en bionet som ger max 12 kW (min brännare är oxå på 12 kW) bör laddtempen bli ca 8 grader högre än vald termostatinsats..
För du vill väl att acktanken ska ha skiktning för att kräma ur mesta möjliga energi ur varje tank laddning..

Om du vill att pannan inte ska rosta upp ( kondens i pannbotten) så måste du ha laddomat el termiskventil om du inte kör så att acktanken konstan ligger på över 60 grader i botten..

Så om du har en riktigt bra isolerad acktank skulle jag sätta in en 85 graders termostat så acken laddas med 92-94 gradigt vatten då rymmer du 30 kWh värme i en 500 liters acktank.. Därimot om den inte är så bra isolerad (typ 60 mm mineralull) kan du köra med en 72 graders termostat då blir tempen i acken 77-80 grader...

En termiskventil kostar ca 300:- hos rinkabyrör + att de behövs nån meter meter rör till för pumpen har du ju redan.. :wink:
Sen ska brännarens tempgivare sitta i acktanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar