8 år med Eco Tec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

8 år med Eco Tec A3

Inlägg av per-ole »

Har nu i oktober passerat 8 år med min A3:a och känner mig helnöjd med det som den presterat. Bor i Karlstad, kör pellets året om och värmer 280 m2 till 20 grader. Brännaren är installerad i en CTC Total från -79 och jag kör med två baffelplåtar. Har på åtta år burit in 59.2 ton vilket ger en årsförbrukningen på 7,4 ton. Förbrukade nästan 3,5 m3 olja i förra "livet" per år. Har i princip inte haft några felfunktioner alls förutom att jag med mina första slussvingar väntade för länge innan byte vilket gjorde att värme läckte bakåt och gjorde att värmevakten löste ut samt att sensorerna i internförrådet beckade igen, men ett par timmars mekande så var brännaren isärtagen, rengjord och igång igen. Slussvingarna har jag slutat att köpa (köpte en uppsättning efter ca tre år) utan med en mall, en bit gummi och en mattkniv så är en ny vinge på plats på mindre än 10 minuter. Gummimattan som jag använt har samma tjocklek som orginal men har en cord inne i sig vilket gjort att den hållt ihop bra. Gummit har inte alls "torkat" så som orginaldelarna utan en uppsättning har lätt hållit längre än "köpevingarna". Har nu börjat göra ett par vingar av en lite tunnare gummimatta och utan cord, får se hur länge de håller. Men priset är nästan noll kronor per vinge. Sotar efter varje 1-1½ ton pellets och skrapar pannväggarna lätt någon gång i veckan mellan sotningarna.
Länge leve pellets :D :D :D :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har en A3:a som nästan gått lika länge, start april -98.

Och har bytt slussvingar några gånger.

Var får man tag på det gummimaterialet som du har provat med gått resultat?

Har lite problem med min just nu. Den tappar glöden lite för ofta. Kanske dax att byta slussvingar igen, trots att de precis är ett år gamla. Det stod dessutom stilla under sommaren, kanske inte bra, då solfångarna fixade varmvattnet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

"Gummimattan" som jag har använt har jag kommit över på ett överskott från Försvarsmakten men jag vet att exempelvis företaget "Trelleborg" (eller annat företag som säljer gummiartiklar saluför liknande bitar). Den första jag använde med vävcord inuti råkade vara ett skydd för förgasare på motorcykel som man kan sätta på vintertid för att ta tillvara på varmluft från cylindern för att förhindra frysning i förgasaren. Hittar jag ett försäljningsställe eller företag så lägger jag ut det på forumet. Med lite fantasi så hittar du säkert nåt billigt att testa. Om det är nästan gratis så kan man ju byta lite oftare. De flesta pelletseldare verkar vara ett händigt folkslag så det är intressant att ta del av alla tips.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tack för infot. Lägg gärna ut uppgifter om du hittar något bra material med artikelnummer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar