Till snillet eller någon som vet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Till snillet eller någon som vet

Inlägg av slagis »

Hej igen alla
jag måste först tack för all hjälp man får här: :lol:

Nu till fråga jag vet att du snillet här fixat mycket med fläkten till biona.
jag tog och skruvade igen sissta hållet vid fläkten med en m8 skruv.
då hände de saker matningen upp till 65 % och temp upp 20 grader och rökgas upp 20 grader ,ljudet från lågan blev tystare jag kollade allt från pelconfig och såg att allt gick upp med KAN MAN KÖRA SÅ (HÅRT)
tack
micke
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

kolla...

Inlägg av snillet »

Du får "la" hålla kolla på de verkningarna....

Som, får du mer oförbränt i askan, sticker sluttempen (efter eldning) upp alldeles för långt, går förbrukningen upp mycket ?

Nu är ju jag INTE insatt i vilka variabler MBIO satt upp för dessa saker....

Å matningen är ingen "viktig" siffra då en massa av mekaniken påverkar hur mycket som faktiskt matas fram ,kan spela lite på procenten.

Men är driften bättre å förbrukningen ligger på samma eller lägre, askmängden blir samma eller lägre och du inte har sluttemp på 970 grader eller nåt sånt..... så borde det väl innebära att det fungerar bättre.

Men ligger du på en matning på 65% så får du nog höja maxmatningen om du inte skall ligga å "skava" på gränsen.

Ett annat tips om du upplever att brännaren är instabil i drift, modererar lite försiktigt med Ti. Integrator värdet, +-10 till 15 på det kan få bort eventuella "svängningar" i styrningen som gör att brännaren går upp å ned som en jojjo i matning och temp.

Jag kör själv på 60 på det värdet, vilket ju är unikt for MIN anläggning.

Förutsätter att du har pelconfig dock :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har sänkt min fläkthastighet för min panna är så förbaskat liten...

Jag kör den nya papstfläkten.

En liten varning,,, sänk inte för mycket, du kan hamna i ett läge så det bara ligger o pyr ..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Jag har oxå mixtrat med detta. Kolla vad du får för färg på lågan. Min gissning är att den är väldigt vit. Du har förmodligen ett högt syreöverskott. Vad du annars gjort är att du skrämt upp effekten duktigt.

Du bör förvissa dig om att det du krämar på hamnar i pannan inte i skosten. Bara matning och temp håller sig jämn genom hela eldningen så funkar det säkert. OBS med en fin gul samlad låga!!

Har du problem med matning och temp annars?? Nyfiken!!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Jag ska hålla mig kort

Inlägg av slagis »

Hej
Mitt problem var från början att min gammla panna CTC 1957 var lite stor och rymmer mycket luft + att den har 2st kanaler till skorsten så jag har problem med för mycket drag.

jag har nu pluggat den ena kanalen och sänkt draget till ca 30 (3mm)
jag har tagit bort m8 skruven igen men monterat på ett extra brännrör fram på brännaren och det blev mycket bra tog ca 30 min kortare till att köra upp pannan till max temp 80-85 grader.
om någon vill så kan jag fixa någon sida på www med bilder över min panna , och extra röret jag tog ett rör från en gammal oljebrännare.

allt finns i pelconfig i datorn i källaren.
tack
micke
:D :D
:D :D :D
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Re: kolla...

Inlägg av Professor Kalkyl »

snillet skrev: Ett annat tips om du upplever att brännaren är instabil i drift, modererar lite försiktigt med Ti. Integrator värdet, +-10 till 15 på det kan få bort eventuella "svängningar" i styrningen som gör att brännaren går upp å ned som en jojjo i matning och temp.

Jag kör själv på 60 på det värdet, vilket ju är unikt for MIN anläggning.

Förutsätter att du har pelconfig dock :D
Hur vet man om man ska sänka eller höja? Kan du förklara lite hur du kommit fram till att öka till 60. Kan man se på loggen åt vilket håll man ska? Mer info tack!!!!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: kolla...

Inlägg av snillet »

Professor Kalkyl skrev:
snillet skrev: Ett annat tips om du upplever att brännaren är instabil i drift, modererar lite försiktigt med Ti. Integrator värdet, +-10 till 15 på det kan få bort eventuella "svängningar" i styrningen som gör att brännaren går upp å ned som en jojjo i matning och temp.

Jag kör själv på 60 på det värdet, vilket ju är unikt for MIN anläggning.

Förutsätter att du har pelconfig dock :D
Hur vet man om man ska sänka eller höja? Kan du förklara lite hur du kommit fram till att öka till 60. Kan man se på loggen åt vilket håll man ska? Mer info tack!!!!
Integratorvärdet styr ju återkopplingen på värmekorrigeringen, så det är svårt att VETA hur mycket återkoppling man behöver utan groteska beräkningar på pannans utformning, temperaturer, dragförhållanden etc....

Så trial&error är en vettig variant för hemmabruk 8).

Man får testa å se om man behöver mer eller mindre återkoppling helt enkelt. Det blir inga DRASTISKA ändringar när man rör sig 5 till 10 +/- på detta värde utan man kan lugnt prova sig fram.

Man får prova å höja eller sänka lite och avvakta hur loggen ser ut.

Den blir helt enkelt jämnare när man är på väg åt rätt håll, sedan när man gått lite för långt åt rätt håll så blir driften helt kucko så då får man backa igen.

trial&error....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Lägg gärna ut lite bilder på hur din lösning ser ut, det kan om inte annat inspirera andra hemmapulare.

Ti. Integrator värdet är nog det enda värdet jag inte pillat på :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

några bilder

Inlägg av slagis »

finns lite att se på
tar med några bilder från pelconfig nästa gång :) :lol:

http://w1.159.telia.com/~u15907448
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Nämen va häftig pannan du har. det var underlig att den leve än. :lol:
Rolig att se hur det såg ut sådan CTC -57. Det har jag aldrig sett.
Snart blir det 50 års jubelium. Då får du väl inbjuder VD från CTC hemma hos dej och hoppas på ny panna i present av VD. :lol: :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Har ju inte kört så länge med min Biona. Försöker hela tiden hitta ett bättre läge. Tyckte själv att min låga var alldeles för röd i början. Brännaren var väldigt svajig i gången. Matningen låg då lågt (kring 30% med såbi). Nu kör jag på pellets av kutterspån, ren fur. Billig och verkar bra.

Men nu efter en hel del preppande, så ligger min matning på 50% i snitt. Tempen håller sig jämn genom hela eldningen. Integratorn ligger inom 40-60% på matningsskalan (-200 till +200 tror jag det blir eller???). Jag vill se att den helst ligger negativt under eldning nära nollan. Vilket tyder på att brännaren jobbar för att kyla ner sig till rätt förgasningstemp..! Då har man bra förbränning! Rätt eller fel??? Vad säger ni andra???

Borde oxå få tummen ur och fixa en sida för bilder!! :oops:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: några bilder

Inlägg av snillet »

slagis skrev:finns lite att se på
tar med några bilder från pelconfig nästa gång :) :lol:

http://w1.159.telia.com/~u15907448
Aha....

Såna där pannor finns inte många kvar nej 8).

Jag ser en annan sak på bilderna.

Uppe på väggen vid rökkanalen har du en , hrm, GAMMAL Dragbegränsare va ?

Använder du den ?

Eller e de en sån där "släppa in luft" ventil ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Dragbegränsare

Inlägg av slagis »

Ja det är en dragbegränsare (svedex) kan vara orginal vet ej men huset är från 1957 och panna och cirk pump är orginal.
Jag tror att panna inte är av plåt kanske gjutjärn så den kanske inte rostar då ? Jag blev hus ägare i år 2005 April så allt kan man inte, för körde man med olja i huset :cry: men sen när vi tog över blev det Biona :lol: :lol: :lol: går jätte bra nu :lol:
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
Skriv svar