Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Elisabeth.E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 11:29
Ort: Degerfors/Storfors

Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Elisabeth.E »

Började i vintras att sluta larma med ljud och feltext i displayen. Vanligaste felet var slut på pellets i övre behållaren. (internförråd) Vid påfyllning manuellt gick den igång igen. Vid byte av pelletssort i februari stannade pannan mer sällan. Antar att pelletsen fastnade i externskruven. (Neovapellets) Men den stannar dock fortfarande och larmar ej då det ej finns pellets i internförrådet. Någon som vet var man ska hitta det felet? Nu lyser den bara med röd lampa och intern skruven står och går när dottern kommer hem. Fyller man på manuellt med pellets så brukar det komma igång igen. Är det kondensatorn till externa skruven som är dålig? Att den inte matar pellets som den ska.
Är nybörjare på dessa pannor men fick lära mig i vintras då det började krångla.
Thermia Biomatic 20 + 2005
Brännare Bequem 15D 2005
Pannvaktmästare till dottern.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Stegatorparn »

Går externmotorn normalt när du sätter i kontakten i ett vägguttag?
Om ja, är det troligen inget fel på kondensatorn utan antingen mycket spån vid skruvens inlopp eller att det är fel på styrkortet så att externskruven inte får ström utan står still.
Vissa motorer är försedda med en termosäkring som stoppar motorn när den blir för varm. De är i regel bara avsedda för max 30 minuters drift. Termosäkringen återställer sig själv när motorn kallnat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Elisabeth.E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 11:29
Ort: Degerfors/Storfors

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Elisabeth.E »

Tack för svar. Har inte testat externskruven i annat urtag har ingen sådan kabel. Men den låter inget konstigt och går i normal takt. (hackar till och låter som det sitter fast ibland. men det är väl normalt)

I vintras tömde jag förrådet och sög ur spån ett par ggr i veckan. Men samma fel ändå. Den har inte känts varm heller. Extern förrådet är väl inte det mest lyxiga. Består av en trälåda med sluttande kanter. Följde väl med när tidigare ägaren köpte pannan. Tillbringade många timmar i pannrummet i vintras och problemet är ju att ibland kom det pellets och ibland inte. Men som sagt blev bättre med kortare pelletssort. Nu stannar den pga ingen pellets ca en gång i månaden. Dock utan att den piper larmar och ingen felkod syns i displayen. Kanske får byta hela kortet.
Thermia Biomatic 20 + 2005
Brännare Bequem 15D 2005
Pannvaktmästare till dottern.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Stegatorparn »

Först gäller det att konstatera var felet ligger så du inte gör något i onödan.
Det kan vara en triac på styrkortet som behöver bytas, vilket är ganska enkelt för en som är lite lödkunnig.
Ett par tior i kostnad istället för flera tusen för ett styrkort är ju stor skillnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Elisabeth.E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 11:29
Ort: Degerfors/Storfors

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Elisabeth.E »

Ja det verkar ju vara något fel på kortet. Löd kunnigt folk har jag på jobbet. Men får undersöka vad som händer när man tar bort kortet. Om allt försvinner (värden inst. mm). Vet dock inte om jag ger mig på det själv. Kan ju fråga min lokala servicetekniker. Verkar inte vara någon här som har haft fenomenet att den slutar larma totalt. Men inte så många som är här inne vår sommar.
Thermia Biomatic 20 + 2005
Brännare Bequem 15D 2005
Pannvaktmästare till dottern.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Eldvin »

Skriv upp värdena i en bok eller nått.Jag har bytt kretskort och värdena blev kvar.Men ska du byta till ett nytt så är det praktiskt att ha dom gamla kvar.
Elisabeth.E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 11:29
Ort: Degerfors/Storfors

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Elisabeth.E »

Jo jag har förstått att det kan bli tokigt om man byter kort. Ska skriva upp värdena om det blir något ingrepp i kortet.
Thermia Biomatic 20 + 2005
Brännare Bequem 15D 2005
Pannvaktmästare till dottern.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av M.Lindskog »

Efter att ha läst det första inlägget vill jag lansera en alternativ hypotes: Kan det vara nivågivaren för internförrådet som inte ger korrekt signal? Om den givaren påstår att det är fullt kommer externskruven inte att startas. Brännaren kommer att gå i tron att det finns pellets. Till slut larm med röd diod pga att optovakten registrerar att lågan slocknat.

Du kan kolla givarnas funktion med hjälp av serviceläget:
http://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_b ... _20_30.pdf
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Elisabeth.E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 11:29
Ort: Degerfors/Storfors

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Elisabeth.E »

Åter igen Tack för engagemang.
I lördags åkte jag dit med lite pellets säckar. Använder härjeåns (Rindi) nu på sommaren.
Dottern hade köpt någon annan sort på Coop tror jag det var. Långa bitar.

Pannan lyser röd. (ingen text som säger varför)
Externskruven går. Känns lite varm. Men har säkert varit igång ett tag.
Interskruven går med.
Ingen pellets i "koppen" .
Så hade den betett sig var och varannan dag förra veckan.

Jag börjar undra hur stor öppningen i externförrådet egentligen är. Eftersom den har problem med olika
sorters pellets. (teori). Har även undrat varför fall-slangen inte hänger ner lodrätt utan utkastet sitter mer
vågrätt. och slangen får en böj innan den går ner i internförrådet. (koppen)
Tömmer pellets-förrådet och ser den avlånga öppningen och ser även att intaget i ext.skruven är vridet.
På alla bilder man tittat på så är ju intagsöppningen helt rakt upp. I och med att hela skruven är vriden så
blir det ju inte mycket till öppning. Nå ja jag roterade skruven lite så öppningen kom fram mer.
Inte lätt att beskriva. Och då blev ju utkastet mer normalt med. Lyckades i min iver dra sönder fall-slangen med. Hade som tur var en reserv.
Kollade med dottern nu och den hade funkat hela veckan.
Litar inte helt på att det ska fortsätta så men vill definitivt få ordning på den innan vinter,
Finns det någon anledning till att man vrider på externskruven så att intaget blir mindre?
Är ju en träbehållare med en uppsågad smal öppning. Plåten runt skruvens intagsdel täckte nästan hela öppningen.
Thermia Biomatic 20 + 2005
Brännare Bequem 15D 2005
Pannvaktmästare till dottern.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Stegatorparn »

Du har med all säkerhet fixat felet.
Externskruvens inlopp ska vara uppåt och utloppet ska ska peka rakt ner så pelletsen får lite fart.
Fallslangen skall avvika lite från lodlinjen, c:a 20 - 30 cm, så att den vid bakbrand brinner av och pelletsen hamnar på golvet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Elisabeth.E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 jan, 2016 11:29
Ort: Degerfors/Storfors

Re: Biomatic 20+ slutat visa felkoder och ljudlarm

Inlägg av Elisabeth.E »

Ja jag hoppas det. Kan ju vrida/rotera den ännu mer. Men behöver då lite mer slang i reserv. Vet någon om det är 60 eller 66mm inv. diameter på den? Är ju inte på plats. Annars får jag mäta när jag kommer dit igen.

Slangen sitter fast i brännaren med en slangklämma nu. Men ska väl gå att ha ett rör som man bara stoppar i
internförrådet? Som det är nu har det blivit mycket skruva av och på vid påfyllning när den har krånglat.
Thermia Biomatic 20 + 2005
Brännare Bequem 15D 2005
Pannvaktmästare till dottern.
Skriv svar