Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgastemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgastemp

Inlägg av Watteee »

Hejsan!

Har fått lite bekymmer med min panna. Började för ca 1 månad sen, med oljud ifrån fläkt. Beställde hem nya lager till allt, samt nya slussvingar. Skiljde allt och rengjorde, bytte alla bussningar och provkörde. Det enda som jag noterade som konstigt var att den nedre skruven går tungt. Motorn orkar dra runt den utan problem, men man gör det inte för hand!

Körde på iallafall, och passade på att sota pannan med.

Tätade även om luckor på pannan som varit lite sisådär!

Nu ligger jag på rökgastemp på ca 85-90 grader. Innan låg jag på 120-140 grader.
Har även börjar sota igen siktglaset, och nu efter en veckas drift sen service så ryker den in igenom matningsförådet! Hörs även ett mysko ljud ifrån Slussen. Vingarna är bara en vecka gamla, och de gamla såg bra ut.

Några tips innan jag river ner igen?
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Watteee »

Glömde nämna att jag har ca 11m skorsten, och det känns som att där är bra med drag. Håller jag en tändare vid pannanslutningen så sugs lågan in rejält. Detsamma gäller ifall jag håller den till siktglaset med glaset demonterat.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av André »

Rengjorde du röret/förbindelsen mellan fläktröret/brännarskruv? Finns en liten kanal som binder dessa samman och är väl tänkt att luft ska göra att röken inte kan gå bakvägen..
Brukar vara att floppljud då man har nya slussvingar men jag lyckades få mina lite snett el nått när jag vände dom förra veckan, då lät det som det va stort lagerhaveri el som det va järn mot järn..
Sotar synglaset/optovakten igen är det för lite fläkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Stegatorparn »

Internskruven skall kunna vridas lätt för hand när kedjan är avtagen. Kan vara lagret eller axeln som kärvar.

Har du ingen dragbegränsare kan det vara dags att skaffa en. Är i regel ett måste, speciellt med en sådan hög skorsten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Watteee »

Tjo igen!

Har nu pillat lite med brännaren.
Slussvingarna ser bra ut! Allt går lätt förutom den nedre skruven. Känns nästan som att den ev är något "krökt". Går väldigt lätt att snurra ända tills man spänner ihop huset. Finns lite glapp in och ut, så den löper inte tungt där. Men den går lite lättare nu, så det sliter väl till sig.

André hade rätt, en liten pellets hade fastnat i kanalen mellan röret och fläkthuset. Gissar på att det är därför som det har rykt in. Ryker inget nu!

Men! Pannan var GRYMT sotig. Tjock svart beläggning i sotkanaler, många små svarta pellets i asklådan, och den såg allmänt grisig ut! Har alltid varit väldigt fin innan (Grå, tunn beläggning endast). Nu såg det för jävligt ut!
Gissar på att det har med att min renovering att göra, eftersom att den har tagit ganska mycket tjuvluft innan.

Har sänkt matning på hög och låg med 2%, och ökat på fläkt med 4% på hög och låg.
Rökgastempen gick upp till 165grader nu, men det var när den gått ifrån 60graders panntemp till 82grader.

Mina inställningar är:
Matning 65% fläkt 37% i läge hög
Matning 40% fläkt 32% läge låg
Matning 0% fläkt 36% läge min
Glöd 60min
Skruv 30sek
Diff tank = Nej
Panntemperatur 82grader

Antal varmstarter: 29285
Antal kallstarter: 160

Märkte också att min optovakt "fladdrade" lite i värden. Hoppade mellan 40-99% ett tag, men efter lite rengöring av kontakter så ligger den på 99% vid drift nu.

Jag har funderat på att installera en dragbegränsare, men det har inte blivit av då det har fungerat bra utan.
Men det är kanske all ide att skaffa en. Vilken modell rekommenderas? Jag har en rektangulär sotlucka på anslutningen till pannan, så om det finns som passar direkt på där så hade det ju varit kanon.


Angående mina inställningar på brännaren så är de gjorda på ren chansning från början. Är aldrig gjort någon inställning med instrument på pannan. Gissar på att installatören slarvade lite 2008.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Stegatorparn »

Kontakta Olle45 här på forumet så får du hjälp att välja rätt dragbegränsare och adapter till din sotlucka. Han säljer och tillverkar utrustning i egen firma http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Watteee »

Okey!

Ska ta kontakt med honom!

Bifogar lite bilder på hur det såg ut i pannan idag.


Brännarkoppen:
Koppen
Koppen
IMG_1612.JPG (101.44 KiB) Visad 4205 gånger
Rökkanaler i pannan:
Rökkanaler
Rökkanaler
IMG_1616.JPG (98.93 KiB) Visad 4205 gånger
Skorstenen:
Skorsten
Skorsten
IMG_1619.JPG (81.41 KiB) Visad 4205 gånger
Notera att detta är efter 5 dagars drift efter renoveringen av brännaren. Sotade allt rent innan jag körde igång igen. Har aldrig sett ut så här förut, utan det har alltid bara varit en tunn grå hinna med aska. Nästan lite åt det vita hållet.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av André »

Hoppsan där har de gått fett :wink:
Du har nog legat rätt okej med inställningarna tidigare, lättast är om du har en hushållsvåg som du kan mata brännaren från.. Om fläkten är som den ska brukar det krävas 34-35% fläkt vid 520 gram/10 min (15 kW)
28% fläkt med 350 Gram/10 min (10 kW)
Hos vissa jag justerat åt vill dom hellre köra med lite mer fläkt och offra lite verkningsgrad mot renare panna, med Co2 på runt 10% brukar pannan/tuberna va riktigt ljusgrå och bara lite ludd i..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Watteee »

Jag ska titta till pannan igen imorgon och se ifall det ser lika illa ut nu. Ökade på fläkten lite. Har inte sotat igen siktglaset ännu, men den har förvisso bara gått 24h sen sotningen.

Men kan tjuvluften innan verkligen gjort så stor skillnad? Har förvisso ingen dragbegränsare, så det har ju kanske fläktat på ganska bra innan. Har lagt beställning på en dragbegränsare, och sen får jag mäta upp hur mycket den förbrukar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av André »

Att det ser ut sådär beror på för lite fläkt, utan dragbegränsare med tokhöga drag genom pannan skulle den snarare varit vit inuti pga för mycket syre.. Tjuvluft samma sak om inte brännaren varit utdragen några cm ur pannan :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Watteee »

Där är nog ganska bra drag i skorstenen. Men begränsare är beställd, så det får bli nästa veckas projekt att installera den!

Var nere och tittade till pannan igen. Är nästan precis lika grisig som förra gången!
Hur mycket vågar man öka på fläkten?

Tycker även att murstocken är varma än förut. Innan kunde man knappt ana någon värme ifrån den, men nu känns den lite ljummen! Har även fått "tjockare" och mörkare rök, samt att det luktar lite utomhus när pannan går.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Stegatorparn »

Du ökar fläkten i små steg tills den mörka röken försvinner.

Utan dragbegränsare gäller inställningarna bara för stunden. Har din brännare ställts in en blåsig kall dag när draget varit kraftigt, kan det bli den här effekten när vädret har ändrats och det blivit varmare och vindstilla. Förbränningen får för lite luft och sotar o ryker.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Watteee
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 19:34

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av Watteee »

Sotade rent riktigt idag igen, fanns ett gäng kritvita fläckar annars vart det kolsvart!
Ökade på fläkten 3% så får den gå så här tills dragbegränsaren dyker upp!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av André »

Fläkten kanske börjar ha gjort sitt, testa med att droppa tunn olja i fläktlagret sen försöka rengöra fläktvingarna med tryckluft alt tandborste.. Om det är fläkten får den större problem ju lägre den är ställd på och nu då det är milt bör det vara mest låg den går på, verkar inställd på riktigt låg effekt?
Brukar ställa in dom på 10 kW i låg och 15 kW i hög så har du hushållsvåg kolla upp effekten genom att mata brännaren manuellt från vågen
10 kW 350 gram/10 min fläkt 27-28%
15 kW 520 gram/10 min fläkt 24-35%
Fläktvärdena om fläkten är frisk
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Problem ctc ecoflex och bequem 20D (ryker in, låg rökgas

Inlägg av xdigger »

Du kan även prova göra rent fläktvingarna med en tandborste, att det ser lite dammigt ut gör enorm skillnad för prestandan i fläkten, råkat ut för det själv två gånger nu!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar