Idé som jag inte kan testa själv

Skriv svar
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Idé som jag inte kan testa själv

Inlägg av Cicaro »

Halloj

En annan har ju inte plats för bulkförråd (pannan står i en nisch i hallen och har inte ens plats för förvaring av mer än 30 säckar pellets för då går inte bilen in i garaget så egentligen borde man väl göra som många av grannarna gjort - borra bergvärme istället för att köp x antal säckar pellets varje gång man är och handlar mat). Men jag funderar på alla ni som bygger egna bulklförråd. För man vill ju ha så mycket volym som möjligt men samtidigt inte behöva skotta pellets för att den inte rasar ner av sig själv till skruven.

Är det någon som testat att ha en ränna med gångjärn som går att fälla upp när det är lite pellets kvar? Dvs när det inte längre faller av sig själv? Tänker att det borde gå att ordna med två domkrafter, en på varje sida? Så när det det inte längre rasar ner i rännan av sig själv går man och pumpar upp en garagedomkraft under vardera sida så har man plötsligt en ränna och resten av pelletsen faller ner?

Kan ju som sagt var inte själv testa men vore skoj om någon redan testat och avfärdat idén eller om man kan inspirera någon till en lösning som ger mindre jobb
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Idé som jag inte kan testa själv

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Idéen är intressant och skulle fungera dvs ha dubbla bottnar där den övre är rörlig. Vad man har sett under åren är att då man får pellets som har mycket finfraktion, så måste rasvinkeln bli mer än 45 grader för att pelletsen skall rasa av sig själv, vilket gör att man måste lyfta botten mycket. Om man lyfter botten så får inte kvarvarande pellets rasa in mellan bottnarna för då går det inte att lägga ner botten igen. Så man får ett tätningsproblem runt den rörliga botten som kan bli knivigt att lösa enkelt. Att ha en plan botten och låta pelletsen själv bilda en vinklad botten är enklare och mer effektivt map volymen. En bra stor manlucka tex en vanlig dörr, så man enkelt kan gå in i förrådet och en del av förrådet med en avbalkning, så man kan skotta upp resterna i så blir det inget större arbete att tömma förrådet. Om förrådet kan ta tex fyra ton, så behöver man aldrig röra den pelletsen som bildar botten. Ja detta var lite tankar runt idéen med rörlig botten.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Idé som jag inte kan testa själv

Inlägg av rod02 »

Pressening och vinschar...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Idé som jag inte kan testa själv

Inlägg av Cicaro »

Hm. Tänker jag galet nu. Men om den botten man lyfter skulle konstrueras i L-form dvs även ha en bit som går upp och i normalfallet sluter tätt mot väggen då skulle man komma runt problemet att pellets kan ramla ner under botten (ev. klappkontakt mot kortsidorna undantaget) om man bara ger fasen i att hissa upp botten före det att kvarvarande pellets ligger under den nivån . :!:

Hm. Asch Får väl gå och fylla på några säckar pellets i veckoförrådet och sluta fundera, något bulkförråd kommer aldrig få plats här om man inte gräver ner det under huset och om jag ska gräva ut för en källare i samband med tillbyggnation vill jag nog snarare ha vinkällare där :roll:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Idé som jag inte kan testa själv

Inlägg av Eldvin »

Annars så funkar vacumsystemen rätt bra.Så du kan fylla på utsidan och ha ett litet förråd inne.
Skriv svar