Pelletsblåsning

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Pelletsblåsning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Har läst en del om detta här och på nätet och funderat att göra något lätt och enkelt (måste ju förvaras mellan gångerna) att koppla på bulkkopplingen utanför huset. Min totala rörlängd inom huset är knappt 10 m. Det gäller att hitta något som ger en stor mängd luft skonsamt och då kan man gå på en transportfläkt eller en lövblås, men svårt att veta hur man dimensionerar, för att få vettiga fyllnadstider för en pall. Det är ju ändå 600 säckar per år som skall in på ett smidigt sätt. Såg att B&D hade en 3000W-are som gav ett kraftigt flöde, men hur vet man vad som krävs? Såg någon förbränningsmotordriven som gav 25 kubikmeter luft i minuten men säger ju inte så mycket egentligen. Ingen här som kör pellets och som vet vad lastbilanas kompressor ger? Vad jag tänker mig, så är flödet kritiskt så att det bär pelletsen. Någon som byggt och som jag inte läst om som har fyllningstider och luftflöden? Tacksam för alla synpunkter!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletsblåsning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror du måste på upp på något likt en spannmålsfläkt som bönderna använder.
Då talar vi om en 3-fas motor med lite effekt.
Annars kommer tiden för att fylla bli orimligt lång.

Kommer du tjäna mycket tid i jämförelse med att bära in säckarna?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsblåsning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tanken var att slippa en besvärlig trappa annars är det ok att bära och hälla in i Pellistoret men att blåsa in det vore skönt om det gick smidigt. Pelletsbilens kompressor ger mellan 10 och 25 kubikmeter luft per minut och det skulle en kraftig lövblås också ge, men om luften skall bära pellets också så kan det kanske bli tungt. Om ni kollar Youtube och söker "blowing pellets" så kommer en intressant video upp som ger en bra bild av vad en lövblås kan ge. Jag är nöjd om det går att blåsa in en säck under tiden jag hämtar nästa från släpet så man slipper att vänta.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Pelletsblåsning

Inlägg av brushuvud »

viewtopic.php?f=20&t=16593
Kolla denna och meddelande...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsblåsning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ser ju ut att gå ganska snabbt för en säck. Vad skulle du uppskatta det tar? Skall det bli smidigt så bör det inte ta mer tid än det tar att ta fram nästa säck för att stå och vänta då man har många säckar blir jobbigt.Tack för videorna....intressant
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Pelletsblåsning

Inlägg av brushuvud »

Ja allt beror ju då på hur långt man har att gå...
Denna gång lyfte de in pelletsen direkt bredvid så nu blev det att stå och vänta. Förra gången ställde de utanför staketet och då är det tjugo meter att gå vilket var precis lagom...
Tror det tar cirka 40-50 sekunder för en säck. Nästa gång ska jag låna en lövblås med större tryck, funderar också på att göra om nersläppet till en tratt och kolla om man kan få bättre effekt på virveln och då bättre tid på det.
Tycker själv att det är lite långsamt nu, å andra sidan så hanteras ju pelletsen varsamt vilket är bra.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsblåsning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tänkt mycket på att blåsa pellets och inser att luftflödet som bär pelletsen är avgörande. Det finns färdiga Y-rör att köpa där man kan koppla två lövblåsar av modell stark. Black and Decker har två modeller på 3000W som man skulle vilja pröva. Koppla dessa på var sin fas och 16 A säkring för att garantera effekten. Jag har hittat honkopplingen till bulkkopplingen. Skulle vilja hitta en tratt på 50 liter med ett utgångsör på ca 100 mm runt. Någon som sett ett sådant? Till detta lite rör och man är färdig att bygga. Kan tänka mig spirorörssortimentet för att hålla nere vikten. Alla idéer mottages tacksamt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar