Pelletsförråd, var har ni?

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Hej på er!

Jag har i dag ett stort Janfire pelletsförråd på 2,5 ton (tror jag). (Bild längre ner)
Jag har även ett mindre förråd som använts som reservförråd av tidigare ägare.. (Bild längre ner)

Detta förråd (alltså det gråa på bilderna nedan) mäter ca 62x62x63 cm. Sedan finns det ytterligare lite utrymme format som en kon där pelletsena samlas innan de åker ner i röret som jag inte mätt..
Är detta ett så kallat "Veckoförråd" eller hur mycket brukar ett sådant mäta?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att börja köra detta manuella förråd istället för mitt janfire-förråd..
Dels tycker jag att man får rejält dålig koll på hur mycket pellets pannan faktiskt förbrukar, tycker även att det följer med en jäkla massa spån i de pellets man får med bulkbil.. I säck verkar det mestadels vara hela pellets..
När de blåser in pellets i bulkförrådet så blir det ett stort jäkla moln av skit i källaren så man får rengöra typ hela källaren efter påfyllning.. (förrådet har knappt några öppningar, men det letar sig ut ändå..

Vad har ni andra för typer av pelletsförråd? Lägg gärna upp en bild så man får se hur de ser ut med storlek och hur nu allmänt löst förrådsfrågan.. :)

Ni som har bulkförråd, hur rengör ni era förråd inuti? Jag har bara en liten dragkedja på mitt där man knappt kan titta in.. Helt hopplöst överjävligt att få hela förrådet rent känns det som? Det ska ju rengöras då och då för att få bort allt spån som samlas..

Tycker heller inte det är särskilt mycket billigare att handla bulk och med allt lösspån man får med pellets känns det billigare att handla småsäck..?

Bild
Bild

EDIT: Hoppsan, råkade visst posta i fel forumdel.. Kan någon snäll moderator flytta tråden till rätt forumsdel? :) Flyttat / Roli
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är helt rätt som du är inne på angående veckoförrådet. Det är en MAFA Mini, som rymmer cirka 300 liter.

Jag byggde ett platsbyggt förråd för att ta emot bulkpellets där den tidigare oljetanken stod, men efter några påfyllningar med problem med för mycket spån och finfraktioner har vi gått över till att köra säckad pellets.
Jag har en dörr in i förrådet, och förvarar nu den säckade pelletsen i förrådet.

Konkurrensen på säckad pellets i kombination med dyra transporter med bulk gör också att säckad ofta är fördelaktigt prismässigt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Okej! Tack för ett bra svar!

Mitt så kallade veckoförråd bör rimligen alltså hålla ungefär en vecka, så det inte bara är typ en dag.. :P

Får ta och köra säckad pellets och testa med det när bulkförrådet börjar ta slut. Vill väl kanske inte plocka ner det, inte än iallafall även om det tar mycket plats..
Surt att det kommer så mycket småskit i bulkpellets.. Undrar hur många kilo man betalar för som är värdelöst?

Att behöva bära in säckarna från en pall känns inte särskilt jobbigt faktiskt, känns bara bra att få någon motion iallafall.. :P
Kanske omvärderar senare, men lite extra motion gör inget.

I vilket fall som helst.. Känner någon till om det bara går att flytta skruven från mitt nuvarande Janfire (Pellistore?) till mitt Mafa mini? Passar det rakt av? Förra ägaren tror jag ska ha kört med skruven med det förrådet, men är osäker?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det finns ju ett regelverk (som de flesta större leverantörer följer) som anger hur många % spån det får finnas. Är det 4 eller 5%? (Roli brukar ha koll på det där..)
Men det finns ett antal faktorer som måste uppfyllas för att det ska gälla, bl.a. slanglängd, och där brister vår lösning (vi har cirka 20 meter mellan bil och påfyllningsstos).

Av bilderna att döma, så borde det väl vara möjligt att flytta matningsröret till veckoförrådet rakt av.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Jo det är sant, men det känns som småsäckar lämnar mindre spån och inte skitar ner lika mycket som bulkförrådet gör..Sedan känns det även bra att kunna ha koll på hur mycket pellets som går åt.. Nu ser jag knappt in i förrådet. Kan dra ner en liten dragkedja och med ficklampa lysa in och se ungefär hur det ser ut, men inte på något vis räkna ut hur mycket som gått åt..

Undrar nu hur länge "veckoförrådet" håller? Känner inte riktigt för att behöva fylla på varje dag och hålla koll, men en eller två gånger i veckan är ju inga problem..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Roli »

Gränsen för fel när det gäller finfraktion ligger på 4 viktprocent, sedan kan det variera lite på hur många slumpmässiga prover som skall tas men det normala är nog 6 stycken. Sedan har de även en max slanglängd, normalt 15 m. Har längre slang använts så gäller inte viktprocenten enligt ovan.

Det skall inte bli "smutsigt" när man fyller sitt bulkförråd. För blir det det så är förrådet i behov av översyn (behöver tätas).

Ditt "veckoförråd" rymmer cirka 12-13 säckar pellets och behöver du fylla de mer än 2 ggr per vecka så har du en väldigt stor pelletsförbrukning.

Kör själv med detta förråd (tills jag får tummen ur och lagar min förrådsskruv) och det brukar klara en fyllning per vecka i ca. 90% av fallen (varierar lite mellan åren). De sista procenten hänger på hur kallt det är ute och hur länge.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Ok, jo leveranserna följer säkert de procent som är specade, men tycker oavsett att det ligger stora sjok med finfraktioner i mitt förråd.. I senaste leveransen (min enda sen jag köpt huset) så lade sig nästan all pellets på ena sidan i förrådet så man får försöka pilla in nåt ibland och kratta över lite pellets till andra sidan. Meckigt som bara tusan. Tappade handtaget jag krattade med så både jag och sambon fick stå där nere och försöka pilla ur det igen. Gick till slut. :D

En annan fråga till er som har ett Pellistore eller liknande? Hur rengör man det? Det står ju nånstans att man ska rengöra hela en gång om året.. Men det är ju stört omöjligt att nå hela förrådet, även med ett långt dammsugarmunstycke!? Det går ju liksom inte ta sig in i förrådet? Den enda öppning som finns hos mig är ju en liten dragkedja där man knappt kan kolla in i förrådet?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Roli »

Du skall inte ta för givet att leveranserna alltid följer specen. Har du otur så har du fått en pellets som blivit omblåst. Dvs omlastad från släp till bil och denna omblåsning kanske inte alla gånger sker på rätt sätt, dvs försiktigt. Och då är chansen stor att det blir mycket "skit" i pelletsen. Skulle vilja påstå att det är omblåsningen som i de flesta fall är det som ger dålig pellets till oss med bulkförråd.... Naturligtvis finns det andra källor också men stor del påverkas av omblåsningen och hur den sker. Hur många chaufförer har tid att stå och vänta på en försiktig omblåsningen om man kan göra det på halva tiden eller ännu snabbare. :evil:

Har själv reklamerat 4,2 ton pellets som innehöll 5 resp. 7 viktprocent finmaterial i de prover som jag tog (om jag inte minns fel, finns beskrivet här i forumet) och det tog över 2 timmar för chauffören som skulle hämta "skiten" att suga ur förrådet. Hans kommentar var att detta var nog bland det värsta han hade sett och då hade han kört pelletsbil i många år.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Ok, intressant. Jag har dock inte en aning om hur man mäter finfraktionen i pelletssen?
Jag kan nog inte få fram så mycket bevis på att det är en massa skit i pelletsen..

Jag har som sagt inget problem med att lyfta lite säckar då och då och köra manuellt veckorförråd..
Känns som jag kommer göra det framöver när mitt nuvarande bulkförråd börjar ta slut. Vill ha lite bättre koll på hur mycket pellets som går åt o.s.v. och då känns veckoförråd som ett bättre alternativ. :)

Jag har ju båda alternativen så det är ju bar att testa och se vad som känns bäst.. Är det asjobbigt sen så är det ju bara att gå tillbaka till bulkförrådet igen.. :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har kört Janfire´s Pellistore i 11 år och då jag började, så var kvaliteten på pellets sådan att det inte blev någon finfraktion att ta hänsyn till, men över åren så blev kvaliteten så dålig att jag upplevde i rasbranterna att det bara var spån och i botten efter tre ton var det en till två skottkärror finfraktion som jag fick städa ut. Pellistoret ger inget damm till källaren, utan det går ut genom avluftningen och samlas upp i filtret på utsidan huset. Har du avluftning som är på utsidan huset? Skall man köpa bulk, så skall man köpa hård (superhård) pellets det kan fungera. Jag har generationen tidigare än vad du har, så jag har mekanisk tömning och du verkar ha kompressor tömning. Jag har en manlucka, som också stängs med dragkedja, men jag kan krypa in i förrådet och göra rent. Jag köper idag hård pellets i säck, som jag häller in i förrådet och fyller relativt lätt en två till tre pallar och sedan kan jag glömma alla problem för en lång tid. Skulle kört bulk men kvaliteten är så dålig att det inte går. Satsade på ett kort fyllningsrör och mjuka böjar, men det hjälper inte utan finfraktionen kommer med leveransen. Jag slutade med bulk, då jag fick stora betong- och stålbitar med leveransen. Rena turen att inte anläggningen blev förstörd.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ta gärna lite mer detaljbilder på förrådet....manluckan, avluftningen, insidan mm
Du kan lätt bara flytta över skruven men synd att inte använda ditt fina förråd, som ju är automatiskt och fungerar klanderfritt och gör att man behöver syssla med pelletsen mindre...
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vill du följa upp så koppla in någon räknare. Jag har timräknare ner till hundradels timme på bottenskruven och matarskruven. Av erfarenhet, (kollat över tiden) så vet jag vad skruvarna över tiden ger. Har mätt hur många timmar skruven går för att tömma en bulkfyllning på 3 ton, och sedan är det lätt att ta fram en konstant antal kg per gångtimme. Stämmer bra! Med min lutning på matarskruven så är konstanten 190 kg per gångtimme. Vill man sedan veta förbrukningen är det bara ta driftstiden på skruven gånger konstanten. Använder också denna tid för att veta när jag skall aska ur optimalt. Enkelt och trevligt att kunna följa upp.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Som en jämförelse så häller jag in en årsförbrukning på 6 ton i förrådet via säck (delat på tre tillfällen) och i botten är det NOLL i finfraktion att ta ut. Jag har inte tagit ut en liter finfraktion på fem år. Helt underbart då jag tänker på problemåren, då det var som värst. Brännaren strejkade hela tiden och jag kunde inte lita på systemet. Bodde i pannrummet kändes det som. Hade också problem med en leverantör som gav askkaka utöver finfraktionen i mängd. Nu är jag aldrig i pannrummet oplanerat, utan via min timmätare vet jag då det är optimalt att aska ur. Rosterplåten är ren och efter en snabb dammsugning så rullar det igen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det är många som vill diskutera pelletseldning med mig då de vet jag brinner för det!!!! och rådet är att satsa på det, men köp bara bra kvalitetspellets, vilket inte blir dyrare heller. Köpte min årsförbrukning vid kampanj för 1557 kr pallen, och pelletsen är suverän och jag har använt den i fem år nu.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Roli »

Och "din" pellets tillverkas av........ och säljs av..........?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar