Pelletsförråd, var har ni?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag kör med Fågelfors och köper den hos Bauhaus. Normalpris 2054 kr Kampanjpris 1557 kr Betalar med Mastercard så egentligen skall man dra av 1% till. Men priset har inte varit helt avgörande utan kvaliteten över tiden har varit jämn och utan problem, då spar man mycket arbete och problem. Hård med glasblank yta som bara glider genom skruvarna. Alltid jämnlång och inga rosterrester. Ja jag är jättenöjd!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kollade lite på det Pellistoret som är på foto och även det skall ha en manlucka som är som en tunga och låst med en dragkedja och då går det att gå in och göra rent.
Senast redigerad av Ulf Rasmusson den tor 17 dec, 2015 10:23, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av FRS05 »

Du ser vilket förrådet jag kör med. Jag hade inte använt det lilla förrådet du har bredvid. Heller då använt ditt pellistore att fylla säck i. Jag har ingen koll på pellistore men där är ingen öppning vid den delen som står mot väggen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Ulf Rasmusson skrev:Jag har kört Janfire´s Pellistore i 11 år och då jag började, så var kvaliteten på pellets sådan att det inte blev någon finfraktion att ta hänsyn till, men över åren så blev kvaliteten så dålig att jag upplevde i rasbranterna att det bara var spån och i botten efter tre ton var det en till två skottkärror finfraktion som jag fick städa ut. Pellistoret ger inget damm till källaren, utan det går ut genom avluftningen och samlas upp i filtret på utsidan huset. Har du avluftning som är på utsidan huset? Skall man köpa bulk, så skall man köpa hård (superhård) pellets det kan fungera. Jag har generationen tidigare än vad du har, så jag har mekanisk tömning och du verkar ha kompressor tömning. Jag har en manlucka, som också stängs med dragkedja, men jag kan krypa in i förrådet och göra rent. Jag köper idag hård pellets i säck, som jag häller in i förrådet och fyller relativt lätt en två till tre pallar och sedan kan jag glömma alla problem för en lång tid. Skulle kört bulk men kvaliteten är så dålig att det inte går. Satsade på ett kort fyllningsrör och mjuka böjar, men det hjälper inte utan finfraktionen kommer med leveransen. Jag slutade med bulk, då jag fick stora betong- och stålbitar med leveransen. Rena turen att inte anläggningen blev förstörd.
Hej!
Jo, avluftning finns.. Det kan dock ha varit en del pellets i den påse som sitter på som gjorde att det dammade mer än vanligt.. Dock tror jag mitt förråd är monterat något annorlunda än vad som står i beskrivningen.. I beskrivningen så går det en skena i taket som inskjutsröret pekar mot.. Mitt inskjutsrör sitter på en annan sida som gör att skenan i taket sitter åt fel håll.. Tror det är så iallafall.
På mitt förråd är dragkedjan typ 30 cm lång och det går en balk mitt framför typ.. Finns inte ens en liten möjlighet att man ska kunna krypa in där.. :P

Ska ta lite mer bilder på förrådet ikväll så kan jag lägga upp så får ni se..
Vore ju väldigt bra om man kunde krypa in och göra rent..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Ulf Rasmusson skrev:Kollade lite på det Pellistoret som är på foto och även det skall ha en manlucka so är som en tunga och låst med en dragkedja och då går det att gå in och göra rent.
Okej! Undrar var det sitter på min.. Får ta en närmare koll och se om det kan finnas något.. Känns konstigt att bygga ett förråd som ska rengöras typ en gång om året utan att man ska kunna ta sig in i det.. :P
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Roli »

På det du skriver låter det som om du har en avluftning med säck som slutar inomhus ?!?

Om det är så, så är det inte undra på att det dammar vid fyllning. En avluftning skall alltid mynna utomhus och där eventuellt förses med en säck som samlar upp en del damm och smul.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja avluftningen MÅSTE vara utomhus och väl tilltagen (diameter 200 mm). Genom säcken utomhus rycker det en hel del och i säcken är kanske en halv spann med fint (typ vetemjöl i konsistensen) material. Om du har det så, så kommer noll att komma i pannrummet. Jag har det mer dammfritt i pannrummet än det vanliga dammet i huset i övrigt. Kolla monteringsanvisningen för det kan inte vara rätt monterat. Manlucka måste finnas! Skenan i taket skall alltid användas hur påfyllningen än sker. Man får leda dit flödet mha spirorör som monteras inne i förrådet i en S-form om det behövs annars fylls inte förrådet rätt. Värt att jobba med då du har ett mycket bra förråd och en hel del kapital ligger i det....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Här kommer lite fler bilder på mitt förråd samt pelltspanna och brännare.. Kan inte se några som helst ingångar för en normalstor person.. Finns inte en chans att det går att komma in här.. Har även tagit kort på röret in där bulkbilen kopplar på sig samt avluftningspåsen.. Fönstret öppnas alltså vid påfyllning och avluftningen går genom fönstret också.. Ber om ursäkt att bilderna inte är roterade.. Mitt Photoshop visade att de var rättvända men forumbilder där de är uppladdade tyckte de skulle vara åt nåt annat håll..

Var skulle det finnas någon form av ingång på det?

Pelletsförrådet från framsidan:
Bild

Bild

När man laddar in pellets i förrådet öppnas fönstret och sedan släpps avluftningspåsen ut genom fönstret som sitter bredvid. Syns lite halvdåligt här..
Bild

Ena sidan mot väggen.. Ser ingen dragkedja eller liknande här..
Bild

Andra sidan där maskineriet sitter.. Här finns en liten dragkedja.. Syns på bilden nedan.. Det finns enbart en liten kedja.. Det ser ut som det kan finnas två, men det gör det inte..
Bild
Dragkedjan.. Den slutar nånstans bakom balken.. Den går alltså inte ända längst ner som det kan se ut som den gör..
Bild

Pelletspannan.. Pellmax CU.

Bild

Ovanför pelletspannan.. Alla rör..

Bild

Brännaren..
Bild

Miniförrådet, som jag funderar på att börja använda istället för det stora..
Bild
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Googla på Janfire Pellistore och välj bilder så kommer du att se den tungliknande manluckan som det är möjligt att gå in genom. Den är 45x60 cm. Då man monterade säcken och bottenskruven var man tvungen att krypa in. Av dina bilder verkar du ha ett annat utförande. Skulle råda dig att ta kontakt med Janfire och fråga om hur de har tänkt sig att du skall göra rent förrådet. Sök också upp monteringsinstruktionerna på nätet, om du inte har dem i pappersformat. De följde med förrådet. Kan ju vara så att de byggt om luftsäckarna att gå längre upp på sidorna för att på så sätt kunna tömma förrådet helt och då också finfraktion via skruven.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade helt spolat det stora förrådet om du nu ändå ska köra med småsäck.
Bara onödigt krångel.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Fördelen med Pellistoret är att man bara behöver jobba med pelletsen några gånger per år...så väldigt skönt då man fyllt på och inte alltför jobbigt. Själv jobbar jag med att hitta en inblåsningsanordning....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av widde »

Ulf Rasmusson skrev:Googla på Janfire Pellistore och välj bilder så kommer du att se den tungliknande manluckan som det är möjligt att gå in genom. Den är 45x60 cm. Då man monterade säcken och bottenskruven var man tvungen att krypa in. Av dina bilder verkar du ha ett annat utförande. Skulle råda dig att ta kontakt med Janfire och fråga om hur de har tänkt sig att du skall göra rent förrådet. Sök också upp monteringsinstruktionerna på nätet, om du inte har dem i pappersformat. De följde med förrådet. Kan ju vara så att de byggt om luftsäckarna att gå längre upp på sidorna för att på så sätt kunna tömma förrådet helt och då också finfraktion via skruven.
Alltså, jag hittar inga bilder där man ser en ingång till förrådet? Kan du länka till nån bild eller förklara/visa var det sitter?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hoppas detta fungera annars gör som jag sa i förra svaret.


http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 6479418693
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag kollade och det fungerar. Bläddra ner en bit till du hittar två bilder på Pellistoret.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsförråd, var har ni?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Om du läser texten runt bilderna så beskriver man manluckan. Har du inte en sådan så kontakta Janfie. Jag vill nästan säga att det är ett krav att ha en manlucka. Får du inte en förklaring, så fundera på att bygga in en manlucka. Den behöver ju inte vara av väv utan sätt en våtplyfa på insidan och en på utsidan med en dörr och så bulta ihop de två skivorna med väven emellan...dock en nödlösning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar